You are in:Home/Publications/المواصفات المعيارية لتحقيق جودة الدراسات العليا بالجامعة فى ضوء معايير الجودة والاعتماد (تصور مقترح)

Dr. Eman Hassan Mohamed Ali Elbana :: Publications:

Title:
المواصفات المعيارية لتحقيق جودة الدراسات العليا بالجامعة فى ضوء معايير الجودة والاعتماد (تصور مقترح)
Authors: إيمان حسن محمد على البنا
Year: 2018
Keywords: Standard Specification, Graduate Studies, Quality Assurance and Accreditation Standards.
Journal: مجلة كلية التربية
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: مجلة كلية التربية ببنها
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Eman Hassan Mohamed Ali Elbana_Standard Specification for Achieving the Quality of Graduate Studies at the University In the light of quality and accreditation standards.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

إن تطوير التعليم العالى وإحداث نقلة نوعية فى برامج الدراسات العليا ضرورة ملحة تتمثل فى تهيئة الجامعة لتطبيق نظام ضمان الجودة والاعتماد، وذلك لما يمر به المجتمع من تغيرات اقتصادية، واجتماعية، وثقافية كنتيجة طبيعية للتغيرات العالمية المختلفة، والتى لها مردودها على كافة أنظمة المجتمع وفى مقدمتها الأنظمة التعليمية بمراحلها المختلفة وخاصة التعليم العالى وبرامجه، وهذه التغيرات دفعت معظم دول العالم للبحث عن نظام يساعدها على التطوير ومواجهة التغير لتحقيق الجودة والنوعية بأنظمتها المختلفة، وأنشئت المنظمات العالمية التى أعطت قدر كبير من الأهمية، واهتمت بوضع معايير للجودة، وأهم هذه المنظمات منظمة المواصفات العالمية للجودة"ISO"، وكذلك المنظمة الأوربية الدولية"EFQM"، وأيضًا المنظمة العربية لضمان الجودة والاعتماد وغيرها كثير من المنظمات، وعلى ذلك يهدف البحث الحالى إلى استنياط المواصفات المعيارية اللازمة لتحقيق جودة الدراسات العليا، والتى من خلال توافرها تصبح برامج الدراسات العليا لديها القدرة على إعداد خريج لديه المهارات والكفاءات التى تلبى احتياجات ومتطلبات المجتمع من ناحية، واحتياجاته العملية والحياتية الخاصة به. الكلمات المفتاحية: المواصفات المعيارية، الدراسات العليا، معايير ضمان الجودة والاعتماد. Standard Specification for Achieving the Quality of Graduate Studies at the University In the light of quality and accreditation standards (Suggested scenario) BY: EMAN HASSAN MOHAMMED ALI EL-BANNA Demonstrator at the department Under the Supervision of: DR WADEIAH MOHAMMAD ABOU-SEIDA DR MAHRA AMIN DIYAB PROFESSOR OF FOUNDATIONS OF EDUCATION PROFESSOR OF FOUNDATIONS OF EDUCATION BENHA UNIVERSITY BENHA UNIVERSITY 2018 Abstract: The development of higher education and a qualitative leap in the postgraduate programs is an urgent necessity in preparing the university to implement the system of quality assurance and accreditation. This is because the society undergoes economic, social and cultural changes as a natural result of the various global changes. Educational systems in different stages, especially higher education and programs, and these changes prompted most of the world to search for a system that helps them to develop and meet the change to achieve quality and quality of their various systems, and created international organizations that have given a lot of importance The organization aims to establish standards for quality. The most important of these organizations are the International Quality Standards Organization (ISO), the European International Organization (EFQM), the Arab Organization for Quality Assurance and Accreditation and many other organizations. , Which through their availability become graduate programs have the ability to prepare a graduate with the skills and competencies that meet the needs and requirements of the community on the one hand, and its practical and life needs.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus