You are in:Home/Publications/دور التراث في تعليم فن الموسيقي للمراحل التعليمية المختلفةThe role of heritage in teaching the art of music for different stages of education

Prof. Ali Abdelwadod Mohamed Ali :: Publications:

Title:
دور التراث في تعليم فن الموسيقي للمراحل التعليمية المختلفةThe role of heritage in teaching the art of music for different stages of education
Authors: Ali Abdelwadod
Year: 2015
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Ali Abdelwadod Mohamed Ali_ali1.doc
Supplementary materials Not Available
Abstract:

1- بحث بعنوان :"دور التراث في تعليم فن الموسيقي للمراحل التعليمية المختلفة"• " "د.علي عبد الودود وكيل كلية التربية النوعية جامعة بنها للدراسات العليا" أن التراث هو الحصيلة الضخمة من الأعمال والممارسات بأشكالها ونماذجها المختلفة والمتعددة التي تهتم بالحياة الفكرية ونظرا لذلك فقد رأى الباحث كيفية استغلال تراث الموسيقي العربية والاستعانة بها في تعليم الموسيقي للمراحل التعليمية المختلفة بما يؤدي إلي الترابط الفكري بين الأجيال المختلفة وذلك لرفع ورقي التعليم الموسيقي وقد جاء البحث من خلال إطار علمي متضمن –مقدمه-مشكله-أهداف-أهمية ثم إجراءات البحث التي تضمنت جانبين هي جانبا نظريا يشمل التعريف علي التراث وأشكالة المختلفة وبعض أعلامة. ثم الجانب العلمي الذي يتضمن عرض نماذج مختلفة حسب المراحل التعليمية ثم عرض كيفية استخدام تلك النماذج مع الاستفادة بالعلوم الموسيقية المختلفة لتحقيق الأهداف التربوية والموسيقية من خلال استعمال تلك النماذج وقد بين الباحث تحقيق فروض البحث من خلال إيجابية دور التراث الهام في تعليم ورقي فن الموسيقي في المراحل المختلفة. وإذا فقد أوصي باهتمام المسؤلين عن التعليم الموسيقي بالتركيز علي التراث بالإضافة إلي العديد من المقترحات التي ترفع من شأن استخدام التراث للغرض المنشود وذلك للانطلاق من قاعدة قوية لبناء الشخصية الفنية العربية . 1 - Research entitled: "The role of heritage in teaching the art of music for different stages of education" That heritage is the huge toll of acts and practices, forms and models of several different interested in intellectual life and view of this researcher saw how to exploit the heritage of Arabic music and used in teaching music to different levels of education leading to intellectual coherence between the different generations in order to raise and promoted music education came Search through the framework of scientific Included - Introduction - Problem - goals - and the importance of search procedures, which included the two sides are set aside theoretical definition includes the heritage and its different forms and some outlets. Then the scientific aspect, which includes a presentation of diff erent models according to levels of education and then show how to use those forms to benefit science with different musical for musical and educational goals through the use of these models has been achieved between the researcher hypotheses through the important positive role in heritage education and promoted the art of music in the early stages different. If it was recommended that interest on education officials to focus on the heritage of music in addition to the many proposals that advance the use of heritage for the purpose intended and for the staging of a strong base to build a personal functional Arabic

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus