You are in:Home/Publications/التخطيط الاستراتيجي ومتطلبات تمكين الطلاب ذوي الإعاقة بالتعليم العالي وفق معايير الاتفاقية الدولية لحقوق الأشخاص ذوي الاعاقة Strategic Planning and Requirements for the Empowerment of Students with Disabilities in Higher Education, In accordance with the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities

Dr. Solaiman Ragab SayedAhmad Mohamad ElSheikh :: Publications:

Title:
التخطيط الاستراتيجي ومتطلبات تمكين الطلاب ذوي الإعاقة بالتعليم العالي وفق معايير الاتفاقية الدولية لحقوق الأشخاص ذوي الاعاقة Strategic Planning and Requirements for the Empowerment of Students with Disabilities in Higher Education, In accordance with the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities
Authors: Elsheikh, Solaiman
Year: 2019
Keywords: Strategic Planning, Students with Disabilities, Higher Education, International Convention, Rights of Persons with Disabilities
Journal: he International Conference of Higher Education Development: Global Variables and International Standards
Volume: 1
Issue: 1
Pages: 37
Publisher: he International Conference of Higher Education Development: Global Variables and International Standards
Local/International: International
Paper Link:
Full paper Solaiman Ragab SayedAhmad Mohamad ElSheikh_Strategic Planning and Requirements for the Empowerment of Students with Disabilities in Higher Education, In accordance with the International Convention on the Rights of Perso.pdf
Supplementary materials Solaiman Ragab SayedAhmad Mohamad ElSheikh_HED DR SOLAIMAN DISABILITIES IN HIGHER EDUCATION.JPG
Abstract:

الملخص: تهدف الدراسة الحالية الي التوصل الي إطار مرجعي اجرائي موحد للتعليم العالي لذوي الاعاقة في ضوء التخطيط الاستراتيجي والتنفيذي للجامعات المصرية وتحقيق متطلبات تمكين الطلاب ذوي الإعاقة بالتعليم العالي في ضوء ما ورد بمعايير الاتفاقية الدولية للأشخاص ذوي الإعاقة، ومن خلال دراسة مقارنة للخطة الاستراتيجية لجامعة بنها وجامعة طيبة، وكيفية تفعيل تلك المعايير والبنود في الخطط التنفيذية تلبية لتوفير بيئة تعليمية موائمة ومناسبة لتعلم وتعليم الطلبة ذوي الإعاقة. تشتمل الدراسة على المحاور التالية: تعليم وتعلم الطلاب ذوي الإعاقة في مؤسسات التعليم العالي، تيسير الوصول الشامل لمواقع ومباني مؤسسات التعليم العالي، وآليات تيسير الوصول للتقنية المساعدة والمواقع الأكاديمية الالكترونية، وإجراءات الوقاية من الخطر والطوارئ في مؤسسات التعليم العالي، وكيفية التوعية بالإعاقة والخدمات المساندة وتحقيق الاستقلالية والدمج الاجتماعي من خلال المشاركة في الحياة الجامعية في مؤسسات التعليم العالي "المشاركة في الحياة العلمية والبحثية والثقافية وأنشطة التطوع والرياضة وبناء الشخصية والمبادرات الريادية". وتتناول الدراسة في ضوء المنهج التحليلي المستند الي الأدلة والبراهين ونتائج البحوث العلمية والشواهد الميدانية؛ احتياجات الطلاب ذوي الاعاقة بالتعليم العالي ومتطلبات تمكينهم في كل مراحل الدراسة من القبول والتسجيل، الى الدراسة والتعلم، وتجهيزات القاعات والمعامل والمكتبات، والمباني والممرات، والأنشطة والفعاليات؛ حتى التخرج. كما تعرض الدراسة اقتراحات وحلول التمكين والوصول الشامل لذوي الاعاقة. وتوصي الدراسة الحالية بضرورة وأهمية إقرار واعتماد نظام موحد بالجامعات المصرية ليكون بمثابة إطار مرجعي؛ ينص تفصيلا وبصيغة إجرائية تنفيذية على متطلبات تمكين الطلاب ذوي الإعاقة بمؤسسات التعليم العالي، واقرارها في الخطط الاستراتيجية والتنفيذية للجامعات المصرية والعربية. Abstract: The present study aims to reach a unified procedural framework for higher education to the people with disabilities in light of the strategic and executive planning of Egyptian universities and the achievement of the requirements of enabling students with disabilities to higher education in light of the provisions of the International Convention on Persons with Disabilities. In addition, Taibah University, and how to activate those standards and items in the executive plans in order to provide a suitable and appropriate learning environment for the learning and education of students with disabilities. The study includes the following topics: teaching and learning of students with disabilities in higher education institutions. Facilitating universal access to the sites and buildings of higher education institutions. Accessibility mechanisms for assistive technology and electronic academic sites. Procedures for prevention of danger and emergencies in higher education institutions. Independence and social inclusion through participation in university life in institutions of higher education, "participation in scientific, research and cultural life, volunteer activities, sports, personality building and entrepreneurship initiatives". The study deals with the needs of students with disabilities in higher education and the requirements of enabling them in all stages of the study from admission and registration to study and learning, hall and laboratory equipment, libraries, buildings and corridors, activities and events; The study also offers suggestions and solutions for empowerment and comprehensive access for people with disabilities. The present study recommends the necessity and importance of adopting a unified system in Egyptian universities to serve as a frame of reference, detailing and implementing the requirements for the empowerment of students with disabilities in institutions of higher education and their approval in the strategic and executive plans of Egyptian and Arab universities.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus