You are in:Home/Publications/تجسير الفجوة بين مخرجات التعليم الجامعى المصرى وسوق العمل فى ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة "دراسة تحليلية"

Ass. Lect. Esraa Samy Abdelhady Helal :: Publications:

Title:
تجسير الفجوة بين مخرجات التعليم الجامعى المصرى وسوق العمل فى ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة "دراسة تحليلية"
Authors: إسراء سامى عبدالهادى هلال , حنــان أحمـد محمد رضوان , صــــــلاح السيـــد عبـده رمضــان
Year: 2021
Keywords: تجسير الفجوة - التعليم الجامعى المصرى - سوق العمل - الثورة الصناعية الرابعة
Journal: مجلة كلية التربية جامعة بنها
Volume: 124
Issue: 17
Pages: 689-734
Publisher: مجلة كلية التربية جامعة بنها
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Esraa Samy Abdelhady Helal_esraa helal.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

الملخص باللغة العربية هدف هذا البحث إلى تحليل الفجوة بين المهارات المتوفرة فعلياً لدى مخرجات التعليم الجامعى المصرى وبين المهارات المطلوبة لسوق العمل المستقبلى القائم على مهن ووظائف جديدة ،فى ضوء التحديات المجتمعية المستمرة ولا سيما الثورة الصناعية الرابعة وما يرتبط بها من تقنيات ومتطلبات تتجه نحو مستقبل تكنولوجى متطور. واستخدم البحث المنهج الوصفى ،وأسلوب تحليل الفجوات لدراسة وتحليل الواقع القائم والمستقبل المرغوب فيه. وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج تتمثل فى: 1. ضعف ملاءمة مهارات مخرجات التعليم الجامعى المصرى الحالية لسوق العمل المستقبلى. 2. وضع مجموعة من المقترحات لتجسير الفجوة بين مخرجات التعليم الجامعى وسوق العمل فى ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة . الملخص باللغة الأجنبية Abstract The aim of this research is to analyze the gap between the skills that are actually available in the outputs of Egyptian university education and the skills required for the future labor market based on new professions and jobs, in light of the ongoing societal challenges, especially the fourth industrial revolution and the associated technologies and requirements that move towards an advanced technological future. The research used the gap analysis method to study and analyze the existing reality and the desired future. The research reached a set of results, which are: 1. Poor relevance of the current education outcomes skills to the future job market. 2. Developing a set of proposals to bridge the gap between the outputs of university education and the labor market in light of the requirements of the Fourth Industrial Revolution.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus