You are in:Home/Publications/إستراتيجية مقترحة قائمة على نظرية نحو النص في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى دارسي العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتوسط

Dr. Hala Anwar Mohamed :: Publications:

Title:
إستراتيجية مقترحة قائمة على نظرية نحو النص في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى دارسي العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتوسط
Authors: هالة أنور محمد محمود
Year: 2021
Keywords: Text-based theory, reading Comprehension, the intermediate-level non-Arabic speakers.
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Hala Anwar Mohamed _1233544.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

استهدف البحث الحالي تنمية مهارات الفهم القرائي الأكثر مناسبة لدارسي العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتوسط، وذلك باستخدام نظرية نحو النص، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بمهارات الفهم القرائي، كما تم إعداد اختبار في مهارات الفهم القرائي، وقد تم تطبيق الاختبار قبليًّا على مجموعة البحث التي تكونت من (12) دارسًا ودارسة من دارسي العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتوسط، وتم التدريس لهذه المجموعة باستخدام نظرية نحو النص، ثم تطبيق الاختبار بعديًّا على هذه المجموعة، وقد توصل البحث إلى فاعلية استخدام نظرية نحو النص في تنمية مهارات الفهم القرائي لدى دارسي العربية الناطقين بلغات أخرى في المستوى المتوسط. الكلمات المفتاحية: نظرية نحو النص- الفهم القرائي- الناطقون بلغات أخرى. Using text-based theory for developing the intermediate-level non-Arabic speakers’ reading comprehension skills Abstract The aim of the present research is to develop the most suitable reading comprehension skills among intermediate-level non-Arabic speakers, through the use of Text-based theory. To achieve this goal, a list of reading comprehension skills was prepared, and a test was prepared in reading comprehension skills. The present research followed the one group pre/post- test design. In this design, the dependent variables are measured before and after the experiment. The reading comprehension test was administered to the sample (N=12) prior the application of the theory as a pretest. After teaching the study sample using Text-based theory, the reading comprehension test was post administered. Findings of the study revealed that the reading comprehension skills were developed among intermediate-level non-Arabic speakers as a result of teaching using Text-based theory.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus