You are in:Home/Publications/استخدام نموذج4MAT لتنمية مهارات التفكير الابتكارى لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادى

Ass. Lect. Ola El-sayyed Mahdy Abo Rizq :: Publications:

Title:
استخدام نموذج4MAT لتنمية مهارات التفكير الابتكارى لدى تلاميذ الصف الاول الاعدادى
Authors: علا السيد مهدي أبو رزق
Year: 2020
Keywords: Not Available
Journal: مجلة كلية التربية ببنها
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: كلية تربية بنها
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Ola El-sayyed Mahdy Abo Rizq_Ola rizk.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

هدفت الدراسة الحالية التعرف على أثر استخدام نموذج 4MAT فى تنمية مهارات التفكير الابتكارى لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادى, وللتحقق من هذا الهدف تم إعداد دليل المعلم وأوراق عمل التلميذ وفقاً لنموذج 4MAT, اختبار مهارات التفكير الابتكارى فى وحدتى " المادة وتركيبها& الطاقة" المكون من ثلاث مهارات ( الطلاقة , المرونة, الأصالة), تم تطبيق أداة الدراسة قبلياً على مجموعة الدراسة وعددها (89) تلميذ من تلاميذ الصف الأول الإعدادى, وتم تقسيمهم الى مجموعتين أحداهما مجموعة تجريبية (49) تلميذ والتى درست وفق نموذج 4MAT, ومجموعة ضابطة (40) تلميذ والتى درست باستخدام الطريقة المعتادة, ثم تطبيق أداتى الدراسة بعدياً, وتوصلت نتائج الدراسة إلى: وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.05) بين متوسطى درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لاختبار التفكير الابتكارى ككل وعند كل مهارة من مهاراته لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية. USING 4MAT MODEL FOR DEVELOPING THE PREPARATORY STAGE PUPILS' CREATIVE THINKING SKILLS IN SCIENCE Abstract This study aimed to identify the impact of using the 4MAT model in the development of Creative thinking skills in first-grade students, and to achieve this goal the teacher's manual and student worksheets were prepared according to the 4MAT model, testing the skills of creative thinking in the "material and composition & energy" units consisting of three skills (fluency, flexibility, originality), the study tool was applied tribally to the study group and number (89) students from the first grade They were divided into two groups, one of which was an experimental group (49) pupils, which was studied according to the model 4MAT, and a group of officers (40) pupils, which were studied using the usual method, and then applied the study tools after the study, and the results of the study reached: the existence of a statistically significant difference at the level (α ≤ 0.05) between the average grades of students of the experimental groups and the control in the dimensional application of the Creative thinking test as a whole and at each of the skills of the students of the experimental group.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus