You are in:Home/Publications/فعالية برنامج قائم على العروض التقديمية في تنمية الإدراك البصري لدي أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم الاجتماعي

Ass. Lect. Rabab Marzouk :: Publications:

Title:
فعالية برنامج قائم على العروض التقديمية في تنمية الإدراك البصري لدي أطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم الاجتماعي
Authors: م.م/ رباب مرزوق عبدالخالق قابيل ، أ.د/ هشام عبدالرحمن الخولى، أ.م.د/ غاده عبدالحميد عبدالعزيز ، د/ غاده محمد سامى المحلاوى
Year: 2024
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Rabab Marzouk _Rabab Marzouk Power point.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

ملخص البحث هدف البحث الحالي إلي دراسة فعالية برنامج قائم على العروض التقديمية ومعرفة أثرة في تنمية الإدراك البصري لدى أطفال الروضة ذوى صعوبات التعلم الإجتماعى، وقد تكونت عينة البحث في صورتها النهائية من (5) أطفال بالصف الثاني بالروضة، حيث تم اعتماد المنهج شبة التجريبي ذو المجموعة الواحدة وقد طبقت الباحثة اختبار رسم الرجل لجود انف – هاريس (تعريب فاطمة حنفي، 1983)، وقامت بإعداد استطلاع رأى لمعلمات الروضة عن استخدام برنامج العروض التقديمية، ومقياس ذوي صعوبات التعلم الاجتماعي لطفل الروضة ،ومقياس الإدراك البصري لطفل الروضة ذوي صعوبات التعلم الاجتماعي، وبرنامج البحث.( إعداد: الباحثة) ومن خلال نتائج البحث تبين أنه يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطيً درجات القياسين القبلي والبعدي، للأطفال ذوي صعوبات التعلم الاجتماعي في مهارات الإداراك البصرى بعد تطبيق البرنامج القائم علي العروض التقديمية وذلك لصالح القياس البعدي، كما أنه لا يوجد فرق ذا دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات القياسين البعدى والتتبعى لعينة البحث على مقياس الإدراك البصرى. Abstract The current research aims to study the effectiveness of a program based on presentations and to know its impact on developing visual perception among kindergarten children with social learning disabilities. The research sample in its final form consisted of (5) children in the second grade of kindergarten. The quasi-experimental approach was adopted with one group. The researcher applied the Gooden-Harris Man Drawing Test (translated by Fatima Hanafi, 1983). She prepared a questionnaire for kindergarten teachers about the use of the presentation program, the Social Learning disabilities Scale for kindergarten children, the Social Skills Scale for kindergarten children with social learning disabilities, the Visual Perception Scale for kindergarten children with social learning disabilities (prepared by the researcher), and the research program. Through the research results, it became clear that there is a statistically significant difference between the average scores of the pre- and post-measurements for kindergarten children with social learning disabilities in visual perception skills after applying the program based on presentations in favor of the post-measurement. There is also no statistically significant difference between the average scores of the post-measurement and the follow-up measurement for the research sample on the visual perception scale.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus