You are in:Home/Publications/مقرر مقترح في النانوتكنولوجي وأثره في تنمية مفاهيمه واتخاذ القرار والاتجاه نحو تطبيقاته لدي طلاب شعبة الكيمياء بكلية التربية. The impact of a suggested course in nanotechnology and its applications in the development of the concepts of nanotechnology and decision taking and the attitude towards its applications in the students of the first year Chemistry section, Faculty of Education, Benha University

Dr. Dr- Rania Abd el-fattah Elsaidawy :: Publications:

Title:
مقرر مقترح في النانوتكنولوجي وأثره في تنمية مفاهيمه واتخاذ القرار والاتجاه نحو تطبيقاته لدي طلاب شعبة الكيمياء بكلية التربية. The impact of a suggested course in nanotechnology and its applications in the development of the concepts of nanotechnology and decision taking and the attitude towards its applications in the students of the first year Chemistry section, Faculty of Education, Benha University
Authors: صبرى, ماهر إسماعيل؛ إسماعيل, دعاء محمود؛ السعداوى , رانيا عبدالفتاح
Year: 2019
Keywords: برنامج إعداد معلمي الكيمياء - مفاهيم النانوتكنولوجي– تطبيقات النانوتكنولوجي - اتخاذ القرار – الاتجاه نحو تطبيقات النانوتكنولوجي. chemistry teachers' preparation program - nanotechnology concepts - nanotechnology applications - decision taking in nanotechnology applications - attitude towards nanotechnology.
Journal: مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس
Volume: 110
Issue: 110
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Rania Abd el-fattah Elsaidawy_rania phd.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

هدف البحث لبناء مقرر مقترح بعنوان " أساسيات النانوتكنولوجي" لدى عينة قوامها (25) طلاب الفرقة الأولى شعبة الكيمياء بكلية التربية جامعة بنها, وتم إعداد كتاب الطالب للمقرر المقترح وكذلك دليل استرشادى للقائم بتدريس المقرر وقياس أثره في تنمية مفاهيم النانوتكنولوجي والقدرة علي اتخاذ القرار والاتجاه نحو تطبيقات النانوتكنولوجي ، وبعد تطبيق أدوات البحث قبلياً ثم التدريس لمجموعة البحث وأخيراً التطبيق البعدي لأدوات البحث, وتوصل البحث للنتائج التالية: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة 0.05 بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية فى أدوات البحث ( اختبار مفاهيم النانوتكنولوجي وتطبيقاته ومقياس اتخاذ القرار ومقياس الاتجاه نحو تطبيقات النانوتكنولوجي) فى التطبيق القبلى والبعدي لصالح التطبيق البعدي. Abstract The present study aimed at measuring the effectiveness of a suggested course entitled “Principles of nanotechnology” among a sample of 25 first year students chemistry section, Faculty of Education, Benha University. Student’s book and teacher’s manual were developed for teaching this suggested course. Three tools were developed in this study: Test of nanotechnology concepts and applications, scale of decision taking in nanotechnology concepts and applications, and scale of attitude towards nanotechnology concepts and applications. They were administered as a pre-application and a post-application. The data were analyzed using the statistical techniques, and the findings were interpreted and discussed. Some recommendations have been suggested. The study findings revealed that there was a statistically significant difference at 0.05 between the scores means of the first experimental group students in the pre-application and those of the post-application of the nanotechnology concepts and its applications test, and scale of decision taking in nanotechnology concepts and applications. The whole scores of the test and scales were in favour of the post-application.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus