You are in:Home/Publications/"دراسة تحليلية لبعض واردات مصر من أقمشة الملابس القطنية المنسوجة لتحديد مشاكل تصنيعها في مصر وتسويقها داخلياً وخارجياً"

Dr. Adel Abd Elmoniem Abo Khozaim :: Publications:

Title:
"دراسة تحليلية لبعض واردات مصر من أقمشة الملابس القطنية المنسوجة لتحديد مشاكل تصنيعها في مصر وتسويقها داخلياً وخارجياً"
Authors: عادل عبد المنعم أبو خزيم
Year: 2003
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

ملخص رسالة الماجستير :- تتمتع مصر بالعديد من المزايا النسبية التي تجعلها تأخذ مركز الصدارة في تصنيع وتصدير أقمشة الملابس القطنية المنسوجة، لكن المنتج المصري من الملابس يعتمد على استيراد الأقمشة ويكون ذلك عن طريق السماح المؤقت أو الدروباك وذلك في ظل النقص الشديد في الخامات المحلية سواء بالكمية أو الجودة أو السعر المناسب. وقد وضعت خطة البحث في ثلاثة أبواب يتناول كل منها جانباً هاماً من جوانب البحث، ويرتبط كل منها بالآخر، بحيث يؤدي في النهاية إلى تحقيق أهداف البحث، وفيما يلي ملخص لها: * الباب الأول: وفيه يتم تناول الدراسات السابقة والمرتبطة بموضوع البحث وذلك من خلال أربعة فصول تم تصنيفها كالتالي: الفصل الأول: يتناول بالعرض والتحليل أقمشة الملابس القطنية المنسوجة وأداؤها الوظيفي. الفصل الثاني: يتناول بالعرض مفهوم التسويق وأهميته والبيئة التسويقية في مصر مع انتهاء القرن العشرين. الفصل الثالث: يتناول بالعرض التسويق الدولي مفهومه وأهميته واستراتيجيته. الفصل الرابع: يتناول بالعرض والتحليل سياسات التوزيع والترويج والتسعير دولياً لأقمشة الملابس القطنية المنسوجة المصرية. * الباب الثاني: وتم فيه عمل دراسة تحليلية لموضوع البحث وذلك من خلال فصلين تم تصنيفهما كالتالي: الفصل الأول: وقد اشتمل على المواصفات القياسية المصرية لأقمشة الملابس القطنية المنسوجة وتحليل لبعض عينات أقمشة الملابس القطنية المنسوجة المستوردة. الفصل الثاني: وقد اشتمل على دراسة تحليلية لصادرات وواردات مصر من أقمشة الملابس القطنية المنسوجة. * الباب الثالث: وتم فيه المناقشة والتحليل العلمي والفني للاستبيان الموجه لأصحاب المصانع المصرية والمسئولين بها وذلك من خلال ثمان نقاط رئيسية تم تصنيفها كالتالي: 1. مبررات توجه شركات المنسوجات القطنية المصرية نحو التصدير. 2. أسس المنافسة التي تتبعها الشركات المصرية في تسويق منتجاتها النسجية. 3. القنوات التسويقية التي تسلكها الشركات المصرية في توزيع منتجاتها النسجية. 4. أشكال الأنشطة الترويجية لأقمشة الملابس القطنية المنسوجة في الأسواق الخارجية. 5. مشاكل الصادرات المصرية من المنسوجات القطنية. 6. ضعف القدرة التنافسية للمنتج المصري من أقمشة الملابس القطنية المنسوجة. 7. التكلفة العالية للمنتج المصري من أقمشة الملابس القطنية المنسوجة. 8. تهريب المنتجات النسجية الأجنبية إلى داخل مصر. Research summary Egypt has a lot of facilities which make it took a first place in fabric and exports the woven cotton fabrics. But the Egyptian product from the clothes depends on the import of the clothes this done by drawback because of the rare of the local materials same in quantity, quality or the reasonable price. The research plan is based on three parts; each of them cover an important side of the research sides and related to each other to achieve finally the target of the research. Moreover here in under a summary for each of them. First part: (literature review) It talks about the previous studies that related to the research subject through four chapters as follows: The first chapter show and analyze the woven cotton fabrics and its performance. The second chapter includes the marketing definition and its importance and the market environment in Egypt with the end of 20th century. The third chapter includes the international marketing, its definition, importance and strategy. The fourth chapter includes analysis of the international distribution, promotion and pricing for the Egyptian woven cotton fabrics. Second part: Includes the analytical study of the research subject through two chapters as follows: The first chapter includes the Egyptian specifications of the woven cotton fabrics and analysis for some of the imported woven cotton fabrics. The second part includes an analytical study for the Egyptian imports and exports from the woven cotton fabrics. Third part: Includes the scientific and artistic analysis for the questionnaire, which have been directed to the owners and the person in charge of the Egyptian factories through eight main point as follows: 1. The motives which make the Egyptian cotton companies deal with export. 2. The basics of the competition which used by the Egyptian companies in marketing its woven fabrics. 3. The marketing channels that the Egyptian companies used to distribute its woven fabrics. 4. The shapes of the promotion activities of the woven cotton fabrics in the foreign markets. 5. The Egyptian woven cotton exports problems. 6. The weakness of the competition ability of the Egyptian woven cotton product. 7. The high cost of the Egyptian woven cotton product. 8. The contraband of the foreign woven products to the Egyptian market.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus