You are in:Home/Publications/بحث بعنوان "محمد عبد الوهاب وتطوير قالب الموال في الموسيقي العربيةResearch entitled "Mohammed Abdel Wahab and the development of a template of colloquial poetry in Arabic music"

Prof. Ali Abdelwadod Mohamed Ali :: Publications:

Title:
بحث بعنوان "محمد عبد الوهاب وتطوير قالب الموال في الموسيقي العربيةResearch entitled "Mohammed Abdel Wahab and the development of a template of colloquial poetry in Arabic music"
Authors: Ali Abdelwadod
Year: 2015
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Ali Abdelwadod Mohamed Ali_ali7.doc
Supplementary materials Not Available
Abstract:

- بحث بعنوان "محمد عبد الوهاب وتطوير قالب الموال في الموسيقي العربية "• " "د.علي عبد الودود وكيل كلية التربية النوعية جامعة بنها للدراسات العليا" إن الإطلاع علي القديم لا يعطي الجديد مشروعيته فقط , بل يعطيه انتماؤه وتماسكه وقدرته علي الحياة والاستمرار ويعتبر محمد عبد الوهاب قائد المجددين في الموسيقي العربية فقد ترك بصمات في تطوير معظم قوالب الموسيقي العربية منها الموال الذي ظل منذ بدايته إلي اليوم فنا ارتجاليا ولم يحاول أحدا من الملحنين والمغنيين غناؤه غير محمد عبد الوهاب ,فقد قام بتلحين وضبط اللقالي التي تسبق نصف الموال وأصبحت مواويله جميعا تعد ألحانا قائمة بذاتها . اكتملت لها كل مقومات البناء اللحني مما جعلها تستقر في الأسماع ,لذا فقد اختار الباحث تلك الدراسة لبيان كيفية الأستفاده انطلاقا من عاملين هما الانتماء الأصيل العميق لجذور وأفاق التجديد المفتوحة بلا تعصب . وقد جاء البحث متبعا المنهج العلمي في وجود مشكلة البحث – أهداف البحث- أهمية البحث – عينة البحث وخمس مواويل من أثني عشر موالا – أدوات البحث ثم باقي إجراءات البحث التي تمثلت في الإطار النظري ويشمل الموال- تاريخه – نشأته – الموال في مصر – أنواعة – أعلامه – قالب الموال في مصر- أعلام غناء الموال في مصر . أما الإطار العملي فقد كان بين الموال المستقل لعبد الوهاب وعدده اثنتا عشر موال من عام 1927 إلي عام 1935 , وذكر التخت المصاحب لعبد الوهاب لغناء تلك المواويل ويعتبر الموال مرحلة تنسب لعبد الوهاب بلغت غايتها في العشرينات انتهت في منتصف الثلاثينات, استعان الباحث بخمس مواويل أختار منهم موال اللي أنكتب علي الجبين لأنه يجمع بين صفات التجديد والقوه الغنائية والتكنيكية والبراعة المقامية وقد اتبع الباحث خطوات وهي : كتابة الموال وتدوينه- تجديد الشكل العام وتقسيمه إلي أجزاء كبيرة وصغيرة ثم التحليل النغمي الدقيق للمدونة – تحليل وصفي لأربع مواويل أخري ثم تحديد جوانب الاستفادة في التعلم الأكاديمي والغناء العربي- التأليف- التحليل- التذوق ثم في مجال العزف علي الآلات العربية , ثم نتائج البحث وتوصياتة ومنها حث أجهزة الأعلام بالإكثار من ألقاء الضوء وإذاعة تلك الأعمال بكثرة واهتمام الجهات العلمية بالاستفادة من تلك الأعمال وكذا الفرق المتخصصة في الموسيقي العربية ,ثم جاءت قائمة المراجع . 7 - Research entitled "Mohammed Abdel Wahab and the development of a template of colloquial poetry in Arabic music" The look on the old does not give a new legitimacy, but give allegiance and cohesion and its ability to continue life and is the chief Mohamed Abdel Wahab innovators in Arab music has left his mark most of the templates in the development of Arabic music, including saga which has since its inception to the day art of improvised and did not try any of the composers and singers singing is Mohamed Abdel Wahab, he had composed and set Allqali before half saga became Mwaoelh tunes are all by itself. Have completed all elements of construction Allhani making them settle in the ears, so I chose a researcher of the study to show how to benefit from two factors: the inherent sense of belonging of the origins and prospects of open innovation without intolerance. The search came following the scientific method in the presence of the research problem - Research objectives - the importance of research - the research sample, and five of the twelve Mawawil Moala - Search Tools, and then the rest of the action research was the theoretical framework includes the saga - its history - its inception - saga in Egypt - types -- fields and figures - Template saga in Egypt - the flags singing saga in Egypt. The operational framework was independent between the saga of Abdul-Wahab, numbering twelve in 1927 from pro to 1935, said Takht associated with Abdul Wahab to sing those Mooel saga stage is attributed to Abdel Wahab to an end in their twenties ended in mid-thirties, the researcher used five of them choose Mawawil pro Elly Onketb on the forehead because it combines the qualities of innovation and strength, and technical and musical prowess Almqamip researcher has followed the steps are: Saga writing and codification - Renewal of the general form and divided into parts large and small, and analysis Alangmi strict code - a descriptive analysis of four Mawawil another and then identify which aspects of benefit in learning the academic and Arabic singing - writing - Analysis - taste and then playing in the area of Arab instruments, and research findings and recommendations including more frequent urged the media to shed light and radio that a lot of work and the attention of the scientific benefit of such acts, as well as specialized teams in Arabic music, and then came the list of references.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus