ملخص البحث
مقدمة
يبدو ان ظاهرة استخدام آلات الموسيقى العسكرية فى الجيوش على مدى فترات التاريخ ، قد ارتبطت ارتباطا وثيقا بدواعى انبعاث روح الشجاعة فى الجنود سواء بهدير الطبول ، او بصياح النفير ، أو بأى آلات اخرى .
وقد بدأت فرق الموسيقى العسكرية الحديثة ومؤلفاتها تأخد دورها فى النمو والتطور ابتداء من القرن السابع عشر باوربا وتقوم تلك الفرق بمهام عديدة داخل الجيوش وخارجها.
وقد وجدت فرق الموسيقى العسكرية الحديثة بمصر ، منذ ان تولى محمد على حكم مصر عام 1805 ، وذلك عند بنائه للجيش المصرى الحديث، وقد مرت الموسيقى العسكرية فى مصر بعد ذلك بعدة مراحل حتى جاءت ثورة 23 يوليو عام 1952 والتى اثرت على هذا المرفق تأثيرا واضحا ، ونظرا لأن الباحث قد عمل بمجال الموسيقى العسكرية كضابط فنى من عام 197 إلى 1983 م ، فقد تعرف على المشكلات التى تواجه هذا المجال بمصر ، والتى كانت باعثا لاعداد تلك الدراسة
وجاءت الدراسة بالبحث متضمنة خمس فصول تحت عنوان "تاريخ الموسقى العسكرية فى مصر الحديثة" نوجزها فى الآتى :
الفصل الأول :
وهو"مشكلة البحث" ، يتضمن : مشكلة البحث ، أهمية البحث ، وهى وجود مرجع علمى يلقى الضوء على تاريخ الموسيقى العسكرية فى مصر ، ثم حدود البحث ، أسئلة البحث ومنها : (ما الدور الذى قام به محمد على وخلفائه من أجل تطوير الموسيقى العسكرية فى مصر؟ ) ، المنهج المستخدم فى البحث وهو المنهج الوصفى ، مصطلحات البحث ، ثم جدول يبين أسماء آلات فرق الموسيقى العسكرية الحديثة فى اللغة العربية.
الفصل الثانى:
بعنوان "طبيعة الموسيقى العسكرية" ، وقد تناول الباحث فى هذا الفصل الموسيقى العسكرية من حيث تعريفها وفرقها واستخداماتها قديما وحديثا فى عدة نقاط كالتالى :
1- التعريف وأنواع الفرق : فهى الموسيقى التى تعزفها فرق تحوى جميع آلات النفخ النحاسية والخشبية ، وآلات الايقاع ذات الصدى الصوتى الواسع الانتشار ، وقد بين الباحث مختلف انواع تلك الفرق ، وهى الفرق الرئيسية التى تحوى الآلات السابقة ، ثم الفرق الثانوية مثل القرب مع الطبول ، والبورى مع الطبول ، وأخيرا فرق الفلاوتات الطبيعية
2- استخدامات الفرق العسكرية قديما وحديثا ، فكانت فرق الموسيقى العسكرية القديمة تعرف باسم الطبلخانة ، تخصصت بلاد الشرق قديما (الفرس – العرب – الاتراك) بتلك الفرق ، والطبلخانة اسم فارسى الاصل انتقلت إلى العرب ايام العباسيين الاوائل ن وقد تخصصت تلك الفرق قديما فى عزف النوبة العسكرية ، كما شاركت الأهالى فى مناسباتهم الاجتماعية ايضا.
أما الأستعمال الحديث لفرق الموسيقى العسكرية الحديثة ، فيتمثل فى عزف النداءات العسكرية ، وعزف المارشات وعزف السلامات الوطنية للدول ، هذا بالاضافة إلى المؤلفات الخاصة التى وضعها كبار المؤلفين تحمل هذا الطابع فى مؤلفاتهم الاوركسترالية أمثال : هايدن ، بيتهوفن ، شوبان.
الفصل الثالث:
عن " الموسيقى العربية خارج مصر" ، جاءت فى الجوانب الآتية :
أولا – نشأة الموسيقى العسكرية فى الشرق : عند الفرس والعرب والأتراك ، وقد تبين لنا فى هذا الجانب ، السبق الذى حققته بلاد الشرق القديمة فى مجال فرق الموسيقى العسكرية قبل أن يعرف الغرب هذا النظام الذى وصلهم على أيدى جنود الصليبيين الذين حضروا إلى بلاد مصر والشرق فى القرون الوسطى.
ثانيا – الموسيقى العسكرية فى الغرب : متناولا الموسيقى العسكرية من القرن السابع عشر حتى القرن العشرين ، وأحدث النظم التى وصلت إليها تلك الفرق.
وفى هذا الفصل عامة ، يتضح لنا الدور العظيم الذى قام به الغربيون فى تطوير آلات الطبلخانة البدائية وتحويلها إلى عائلات من فصائل الآلات المختلفة التى نراها اليوم.
الفصل الرابع :
تحت اسم "الموسيقى العسكرية فى مصر الحديثة" ، جاء هذا الفصل فى أربع نقاط كالأتي :
أ- الموسيقى العسكرية فى مصر قبل محمد على: وقد أوضح الباحث الحالة التى كانت عليها الموسيقى العسكرية فى مصر فى تلك الفترة (الطبلخانة) منذ وجودها بمصر لأول مرة فى عصر الفاطميين ، ثم فترة المماليك والأتراك ، وفترة وجود الحملة الفرنسية بمصر.
ب- الموسيقى العسكرية فى عصر محمد على وخلفاؤه : وقد قام محمد على بإنشاء مدارس للموسيقى العسكرية ، أهمها مدرسة الخانقاه عام 1827 ، وقام بالتدريس فيها ولأول مرة بمصر أساتذة فرنسيين وأسبان وألمان ، وقد أعجب هؤلاء الاساتذة بالمصريين ومدى استعدادهم بتقبل العلم الموسيقى ، ومن خريجى تلك المدرسة التى ألغيت عام 1841 : محمد ذاكر بك ، أحمد أفندى البيومى ، عثمان بك رمزى ، وأخرون . وفى عصر خلفاء محمد على ، انتقلت الموسيقى العسكرية من حال إلى حال ، حسب طبيعة واستعداد كل منهم (سعيد – عباس الأول – اسماعيل – توفيق – عباس حلمى الثانى).
ج- كانت فترة الاحتلال الانجليزى من عام 1902 والتى صادفت عصر توفيق وعباس حلمى الثانى ، أهم الاثر فى تطور وانطلاق الموسيقى العسكرية المصرية وتأثرها بالموسيقى العسكرية الانجليزية.
د- الموسيقى العسكرية بعد ثورة 23 يوليو عام 1952 : أعادت الثورة الهيكل البنائى التنظيمى لإدارة موسيقات الجيش المصرى ، وأنشأت الفريق السيمفونى العسكرى الذى وصل لدرجة من الكفاءة والمهارة ، مما مكنه فى الاشتراك فى المسابقات العالمية ، كما أنشأت إدارة موسيقات الشرطة ، لتشرف على جميع الفرق التابعة لمديريات الامن بالمحافظات وفرق المنطقة المركزية.
ه- أعلام الموسيقى العسكرية المصريين وأهم مؤلفاتهم : كان ثمرة الاهتمام السابق بالموسيقى العسكرية المصرية ، هو وجود أعلام لها على رأسهم : محمد ذاكر بك ، أحمد البيومى أفندى ، من خريجى مدرسة الخانقاه ، تلاهم جيا أخر مثل الدهراوى ، محمد حسن الصياد ، محمد أحمد أبو الخير ، عبد الحميد عبد الرحمن ، محمد محمود عبد النبى ، عبد المنعم الشربينى وأخرون، قاموا بإثراء الحياة الفنية بمصر من خلال مؤلفاتهم العديدة التى سمعها المصريون من خلال كشك الموسيقى بالميادين كما اشتركوا فى كل نواحى الحياة الفنية فى مصر ، مثل الاذاعة ، وزارة المعارف ، وزارة الشئون الاجتماعية. كما اهتم مؤلفون مصريون من غير العسكريين بهذا المجال ، وقدموا مؤلفاتهم العديدة لتلك الفرق أمثال : ماتيلدة عبد المسيح ، منصور عوض ، اسكندر شلفون.
وقد ألحق الباحث فى ملحق المدونات ، مؤلفات عسكرية لمؤلفين مصريين.
الفصل الخامس :
وهو "نتائج البحث من خلال الرد على الاسئلة التى طرحها الباحث فى الفصل الأول " ، ثم المقترحات والتوصيات التى توصل اليها الباحث لخدمة الموسيقى العسكرية المصرية ، واهم النتائج:
أ- عرفت فرق الموسيقى العسكرية قديما قبل عصر محمد على بالطبلخانة العسكرية التى تكونت من مجموعة الطبول بمختلف أحجامها ، ومجموعة المزامير.
ب- ظلت تلك الفرق موجودة بمصر من عصر الفاطميين إلى بداية عصر محمد على.
ج- أنهى محمد على فترة استخدام الطبلخانة واهتم بانشاء مدارس الموسيقى العسكرية الحديثة لتعليم المصريين هذا الفن الحديث.
د- أصبحت فى مصر منذ عهد محمد على موسيقى عسكرية مصرية حيث لم تكن كذلك من قبل.
ه- وجود مؤلفات موسيقية عسكرية مصرية الطابع من مختلف انواع التأليف العسكرى.
توصيات الباحث ومقترحاته:
1. ضرورة الاهتمام بانشاء معهد اكاديمى للموسيقى العسكرية بمصر حتى تنهض بهذا المجال بطريقة علمية واعية.
2. ضرورة تشجيع المسئولين للمواطنين على التطوع للعمل فى مجال الموسيقى العسكرية.
3. احكام الرقابة والاهتمام بالاشراف على قسم تعليم الموسيقى فى مؤسسات وزارة الشئون الاجتماعية ، لتعزيز فرق الموسيقى العسكرية بالأفراد.
4. التوسع فى استخدام فرق الموسيقى العسكرية لدى المدارس العسكرية والاهتمام بتعليم التلاميذ العزف على آلاتها.
5. اعادة اكشاك الموسيقى فى الميادين لامتاع الجماهير بسماع الموسيقى من تلك الفرق فى أيام العطلات والمناسبات المختلفة.
6. تخصيص برامج إذاعية وتلفزيونية لأعمال فرق الموسيقى العسكرية العالمية لمزيد من الوعى الجماهيرى عن الموسيقى العسكرية وأهميتها.
7. التوسع فى اقامة المسابقات بين الفرق العسكرية ، ورصد الجوائز لها تمهيدا للاشتراك فى المهرجانات الدولية للموسيقى العسكرية.
8. الارتفاع بمستوى الفريق السيمفونى العسكرى لاعادة مجده السابق ( من عام 1960 إلى 1966) .
9. الاهتمام بارسال بعثات ومنح تدريبية للدول المتقدمة فى هذا المجال للترف على أحدث النظم واستخدامات الموسيقى العسكرية ، وكذلك التعرف على صناعة الالات نظرا لقلة ما يوجد فى مصر من متخصصين فى صيانة واصلاح تلك الآلات.
10. المطالبة بانشاء مصنع للآلات الموسيقية وذلك لتوفير الأعباء المالية الضخمة التى تتكلفها الدولة سنويا لشراء تلك الالات من الخارج.
Summary of the research
It appears that the use of instruments in military music in armies throughout history was related to the call to stir the spirit of courage among the soldiers through the beating of drums or blowing of shrill sounds from the horns .
The new band of military music and the band compositions begin to take on their important role in the growth and development which began in the 17th century in Europe . These bands undertook immigrants within the army and outside as well.
The new band of military music have been found in Egypt ever since the time of Muhammad Ali coma who governs Egypt since 1805 , when he built the modern Egyptian army. Music in Egypt continued after that through several days until the coming of revolution of July 23rd 1952 . Which greatly influenced this service. Because the researcher working in the field of military music as an officer from 1977 - 1982, he became acquainted delete what is the problems which this field both in Egypt , and which will search it in the preparation of this study.
The study and the research includes five chapters under the title, "the history of military music in Modern Egypt" و and be summarized as follows:
Chapter 1
” The problem of the research” It includes the problem of the research, its goals, its importance - which is to make available a reference which will give light on the history of military music in Egypt then the limitations of the research . Questions where is the voice search, social, for example, what is the rule which Muhammad Ali and his successors performance in the development of military music in Egypt? Then came the message of the desert dash dimly, the descriptive method and its program, followed by the definition of a number of technical terms used in the research. Then a table indicating the names of the instruments in the modern military band, in Arabic language.
Chapter 2
"nature of military music"
The researcher in this chapter reviewed military music as to its definition , and as to its bands, the way in which it was used in the past and in the present, in a number of points as follows.
1 - An exact definition of the band : it is the music which the band performs and includes all the wind instruments, brass and wood - wind , and the procession , those with great resonance And whose sound carries far. That is reviewed all the different kinds of Bands, which include the instruments previously mentioned in the principal bands, and the secondary band such as the bagpipe with drum corpse , the Bugles and the drums and finally the fife bands .
2- that uses of military bands in ancient times and the modern. Military music was known in ancient times by the name of "Tablkhane" . It was found especially in the Orient, Persia, the Arabs the Turkis. "Tablkhane" was the Original Persian name taken over by Arabs in the abasside period. The Turkish name was "Mehterhane" . these bands were specialised In the playing of military and all the people also participated in social occasions.
As for the use today of the modern Military Band, it performs military signals and tattoos, marches national anthems, in addition to special kind of composition which the great composer wrote and included in their orchestral works, as did Hayden, Beethoven and Chopin.
Chapter 3 :
“military music outside of Egypt . “
This aspect treated as follows:
1- The original of military music in the East came from the Persians, the Arabs and the Turks. This was treated in the previous chapter, these ancient countries having established military bands. It is said that the West knew this system through the Crusaders who lived in Egypt and in the East in the Middle Ages.
2- Military music in the West, includes military music from the 17th century 20th. In this chapter it is generally made clear the great role which the Westerners played in the development of the instruments of the primitive "Tablakhane" changed them into families with classes of different instruments which are seen today.
Chapter 4:
“military music in Modern Egypt”
This chapter consists of 4 points
1. military music in Egypt before Muhammad Ali :
the researcher described in this field which was his knowledge of military music in Egypt. Known as the "Tablakhane" from the time it first came to Egypt in the Fatimide period , then the era of the Mamelukes, then the Turks, and the French occupation in Egypt.
2. military music in the period of Muhammad Ali and his successors : Muhammad Ali began to establish schools for military music, the most important of which was at Khankah , in 1827, for the first time in Egypt, French, Spanish and German professors taught in the military band school. theye had a high opinion of the Egyptians and their ability to assimilate musical knowledge. Of the grandists of this school in 1841 were Mohamed Zaker Bey , Ahmed Effendi El-Bayoumi , Othman Bey Ramzian others.
In the period of the successors of Muhammad Ali, military music developed and grew from level to level according to its nature, and according to the will of each of Said, Abbas , Ismael, Tawfik , at Abbas Hilmy.
3. The period of the English occupation, 1882 , which connected with the period of Tewfik and Abbas Hilmy. The greatest influence in the development and growth of Egyptian military music was from English military music.
4. Military music after the Revolution of July 23rd, 1952.
The revolution restored the final administrative step in the organization for music in Egyptian Army, and established the military Symphonic Band, which attend a degree of sufficiency and skill , enabling it to participate in World competitions. the administration for music band in the police was established to supervise all the bands of the provinces, for the security police in the governorates, and the bands of the Mudireyas.
5. The Outstanding composers in Egyptian military music and important compositions , the fruit of the previous interest in Egyptian military music was the presence of outstanding personalities, the head of whom would Muhammad Zaker Bay, Ahmed Effendi Al-Bayoumi graduates of the school at Khankah . They were followed by the next generation . They began to enrich the artistic life of Egypt with their numerous compositions , played from band stands In the squares , which Egyptian listened to. they partivipated in all the parts of artistic life in Egypt, such as broadcast , occasions of the Ministry of Education and the Ministry of Social Affairs. Some Egyptian composers, non military, we are also interested in this field, and they offer the many of their compositions to these bands, such composers as Matilda Abdele Messih , Mansour Awad, Alexander shelfoun.
The researcher has attached it to this thesis in an appendix , the notations of some compositions of military music by Egyptian composers
Chapter 5
"The results of the research"
This chapter contains the results of the research and the answers to the questions raised in chapter 1 of this is study. Then some recommendations which the researcher directed to the service of Egyptian military music.
The most important results
1. Bends for military music have been known in Egypt from ancient times before the era of Muhammad Ali, such as the military :
"Tablakhane" , Which were made of collections of drums different size and pipes.
2. These bands continued in Egypt from the periods of the Fatimides until the beginning of the era of Muhammad Ali
3. Muhammad Ali put an end to the period of using the "Tablakhane", and it took up with establishing of the new schools of military music to teach Egyptians this new earth.
4. Thus, from the time of Muhammad Ali, there came to Egypt a kind of military music which had not been heard previously.
5. The composition of Egyptian military music was of varied kinds as to their nature.
The recommendations and suggestions of the researcher
1. A pressing need to consider organizing of an academy for military music in Egypt, to give a revival in a consciously technical way in this field.
2. The need to encourage responsible citizens to volunteer to work in the field of military music.
3. An authority for interest and Control in the supervision of the Department of Music in the organization of the military of Social Affairs to support military music by official decrees.
4. Extending the use of military bands in the military schools, and an interest in encouraging students to learn to play instruments.
5. The return of the music band-stands in the squares, where people can gather to listen to the band's music on holidays and special occasions.
6. To offer programs on radio and television broadcasting to play the music of world bands, in order to increase the consciousness of the public regarding military music and their interest in it.
7. To set up competitions between Military Bands , and to give awards to them as a Preparation for participation in the world festivals of military music.
8. To raise the level of the military Symphonic Band and return it to its former glory (1960 - 1966).
9. To extend a concern for sending music students on missions and scholarships to the developed countries in the field of military music, That they may become acquainted with the newest methods and uses military music. They should also become acquainted with the making of instruments, because of the scarcity in Egypt off specialists in making and repairing these instruments.
10. A request to establish a factory for making instruments in order to save the great financial expenses incurred annually In the national budget for the purchase c of these instruments from abroad.
|