You are in:Home/Publications/الموروث الواحاتي المصري في عروض المسرح المدرسي مسرحية زعف النخيل نموذجا

Dr. _AMINA mohsen hassan ALAKSHAR :: Publications:

Title:
الموروث الواحاتي المصري في عروض المسرح المدرسي مسرحية زعف النخيل نموذجا
Authors: أمينة محسن حسن الأكشر
Year: 2021
Keywords: الموروث الواحاتي المصري/ المسرح المدرسي
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: كلية التربية النوعية جامعة الزقازيق
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper _AMINA mohsen hassan ALAKSHAR_8.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

الموروث الواحاتي المصري في عروض المسرح المدرسي " مسرحية زعف النخيل نموذجًا " د/ أمينة محسن حسن الأكشر أستاذ مساعد بقسم الإعلام التربوي - كلية التربية النوعية - جامعة بنها الملخص العربي للبحث : إن البحث الحالي سلَّط الضوء على الموروث الواحاتي المصري في عروض المسرح المدرسي" مسرحية زعف النخيل نموذجًا"، وهو ينتمي إلى الدراسات الوصفية المسحية، وفي إطارها استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي، وتناولت الاختيار العمدي لمسرحية زعف النخيل تأليف: حسام الدين عبد العزيز، وإخراج : محمد عبد الفتاح . والتي تم تقديمها بمحافظة القليوبية إدارة غرب شبرا التعليمية ضمن المهرجان الختامي لمسابقة الفنون المسرحية 2018-2019م، وهي تُعد أكثر قُربًا من تحقيق أهداف الدراسة. واستخدمت في ذلك أداة تحليل المحتوى لتحليل المضمون الدرامي للعرض المسرحي "عينة الدراسة" تحليلاً فنيًا . ومن أهم نتائج الدراسة : • قدم العرض المسرحي "زعف النخيل" مشهدًا بانوراميًا لثقافة الواحات المصرية، وبعض العادات والتقاليد، وفنون الأدب الشعبي والغناء المختلفة. • انتقد العرض المسرحي "زعف النخيل" عينة الدراسة بعض الأمراض الاجتماعية التي ظهرت في المجتمع الواحاتي المصري. • جاءت عناصر الفُرجة المسرحية التي شكلت سينوغرافيا العرض، مُتمثلة في الاعتماد العناصر التي ظهرت في الديكور وهذا الأخير بدوره يُحيلنا إلى الموروث الواحاتي المُتمثل في الأزياء والإضاءة والموسيقى والأغاني الشعبية وغيرها من العناصر . واختتم البحث بالتوصيات وقائمة المصادر وخلاصة باللغة الانجليزية. الكلمات المفتاحية : • The Egyptian Oasis Heritage الموروث الواحاتي المصري • School Theatre المسرح المدرسي ABSTRACT Egyptian Oasis Heritage in School Theatre Performances " Palm Fronds Play as a Model" AMINA MOHSEN HASSAN ELAKSHAR Assistant Professor– Department Of Media Faculty of Specific Education - Banha University • The problem of the study: The problem of the study could be determined in the following main question : - How to employ the arts of school theatre in identifying the various legacies, including the Egyptian Oasis Heritage? • The Aims of the study: The study aims to identify : - The features of the Egyptian Oasis Community in the school theatre performance " Palm Fronds ", the study sample. - The theatre hiatus elements that formed the scenography of the show. The Kind of the Study: This study belongs to the descriptive types of studies. • The tools of the study: Content analysis tool. • The sample of the study: The sample of the analytical study includes the school theatrical performance “Palm Fronds”, which was presented in Qalyubia Governorate, West Shubra Educational Administration, within the final festival of the Performing Arts Competition (2018-2019), which is considered is closer to achieve the objectives of the study. • The Study Methodology: Descriptive Analytical Method. • The study results : one of the results showed that: The theatrical performance " Palm Fronds " presented a panoramic view of the Egyptian Oasis Culture, some customs and traditions, and the various arts of folk literature and singing. • The theatrical hiatus elements that formed the scenography of the show, represented by the dependence of the elements that appeared in the decoration, and the latter in turn refers us to the oasis heritage represented in costumes, lighting, music, popular songs and other elements. • Keywords: • The Egyptian Oasis Heritage • School Theatre

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus