Alexandria University
Faculty of Arts
Theatrical activity practice and its role on acquiring the ocular Impairment pupils the knowledge of educational theatre objectives
"Field Study"
Submitted By:
AMINA MOHSEN HASSAN ELAKSHAR
lecturer – Department Of Media
Faculty of Specific Education
Benha University
1435 – 2014
The summary of study
Theatrical activity practice and its role on acquiring the ocular impairment pupils the knowledge of educational theatre objectives
"Field study"
• The problem of the study :
What is the role of Theatrical activity practice on acquiring the ocular impairment pupils the knowledge of educational theatre objectives ?
• The Aims of the study :
The study aims to identify to the the role of Theatrical activity practice on acquiring the ocular impairment pupils the knowledge of educational theatre objectives.
• The Kind of the Study :
This study belongs to the descriptive method.
• The tools of the study :
A questionnaire form .
• The sample of the study :
Sample from ocular impairment pupils at the preparatory stage for blinds from (12-15) year at Qalubia governorate schools.
• The study results :
1. results showed that the ethical and religiously objectives has become at the first arrangement with 27% attribution.
2. results showed that the social objectives has become at the second arrangement with 16.5% attribution.
3. results showed that the cultural and scientific objectives has become at the third arrangement with 15.5% attribution.
4. results showed that the nationalism objectives has become at the fourth arrangement with 14.5% attribution.
5. results showed that the skillness objectives has become at the fifth arrangement with 11.5% attribution.
6. results showed amusement and beautifies objectives has become at the sixth arrangement with 11% attribution.
7. results showed that the treat mental objectives has become at the seventh arrangement with 14% attribution.
• Key words :
Theatrical activity.
Ocular Impairment pupils.
Educational theatre objectives .
جامعة الإسكندرية
كلية الآداب
ممارسة النشاط المسرحى ودوره فى اكساب التلاميذ المعاقين بصرياً المعرفة بأهداف التربية المسرحية
"دراسة ميدانية"
إعداد
د/ أمينة محسن حسن الأكشر
مدرس بقسم الإعلام التربوى
كلية التربية النوعية - جامعة بنها
1435هـ / 2014 م
ملخص
استهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الدور الذى يقوم به المسرح المدرسى للتلاميذ المعاقين بصرياً من حيث اكسابهم المعرفة بأهداف التربية المسرحية.وتمثلت عينة الدراسة فى عينة من التلاميذ المعاقين بصرياً فى المرحلة الإعدادية بمدارس المكفوفين وضعاف البصر من الفئة العمرية(12-15)عاماً بمحافظة القليوبية بلغت قوامها(200) مفردة والذين كانوا من ضمن المشتركين فى مسابقة الفنون المسرحية وأعياد الطفولة بمحافظة القليوبية . واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى، واعتمدت الباحثة فى ذلك على صحيفة الاستبيان كأداة لجمع البيانات "إعداد الباحثة" .
ومن أهم النتائج التى توصلت إليها الدراسة:
أن الأهداف الدينية والأخلاقية جاءت فى مقدمة أهداف التربية المسرحية التى يكتسبها المبحوثين من المسرح المدرسى،حيث جاءت فى الترتيب الأول،بنسبة بلغت 00‚27%، بينما جاءت فى الترتيب الثانى الأهداف الاجتماعية،بنسبة5‚16%،وجاء فى الترتيب الثالث الأهداف العلمية والثقافية،بنسبة بلغت5‚15%،وجاء فى الترتيب الرابع الأهداف الوطنية والقومية حيث جاءت بنسبة5‚14%، وجاء فى الترتيب الخامس الأهداف المهارية حيث جاءت بنسبة 5‚11%، وجاء فى الترتيب السادس الأهداف الترويحية والجمالية حيث جاءت بنسبة 00‚11% وجاء فى الترتيب السابع الأهداف العلاجية حيث جاءت بنسبة 00‚4%.
الكلمات المفتاحية :
• النشاط المسرحى Theatrical activity
• التلاميذ المعاقين بصرياً Ocular Impairment pupils
• أهداف التربية المسرحية Educational theatre objectives |