Ain Shams University
Faculty of specific Education
Employment Operetta at School Theatre contests which is Presented for Kindergarten Children
"An analytical study"
Submitted by
AMINA MOHSEN HASSAN ELAKSHAR
lecturer – Department Of Media
Faculty of Specific Education
Benha University
1436 – 2014
The summary of study
Employment Operetta at School Theatre contests which is Presented for Kindergarten Children
"An analytical study"
• The problem of the study :
The problem of the study could be determined in the following Main question :
- Could The Writer and The Director Employ operetta in the school theatre contests for Kindergarten Children?
• The Aims of the analytical study : The study aims to identify :
-The literary form which it presented in the operetta.
-Kinds Of contests which it presented in the operetta.
-Age which constituents operetta.
-The used language to present operetta.
• The Kind of the Study :
This study belongs to the descriptive method.
• The tools of the study :
Content analysis.
• The sample of the study :
Make an analytical study for the selection of five operetta which present to the children from 4-6 years old in the school theatre contests , in some of kalubeya governorate schools from (2013-2014) which is closer to achieving the objectives of the study.
• The study results : - The results showed that :
1. Type of contests was focused on operetta (contests methodology shows category) and (contests Birthdays childhood category) in the first arrangement by (40%) in both of them, followed by the second arrangement (Performing Arts contests category) by (20%)..
2. (slang category) was of the most appropriate language levels, which accounted in operetta by (64.91%) of the total linguistic levels, followed by the second arrangement (combining classical and vernacular language category) by (35.09%) of the total linguistic levels, while (the simplified classical arabic language category) disappeared from all operettas .
• Key words :
Operetta.
School Theatre contests.
Kindergarten Children.
جامعـــة عيــن شمــس
كلية التربية النوعية
توظيف الأوبريت فى مسابقات المسرح المدرسي المقدمة لأطفال الروضة
"دراسة تحليلية"
إعداد
د/ أمينة محسن حسن الأكشر
مدرس بقسم الإعلام التربوى
كلية التربية النوعية - جامعة بنها
1436هـ / 2014 م
ملخص
استهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى استطاعة الكاتب والمخرج توظيف الأوبريت فى مسابقات المسرح المدرسى المقدمة لطفل الروضة من حيث الشكل الأدبى ،ونوع المسابقات ،والمرحلة العمرية ،والإطار الزمانى ،والإطار المكانى ،واللغة المستخدمة فى تقديم الأوبريت . وتقع هذه الدراسة فى إطار المنهج الوصفى ، ،وتتمثل فى اختيار خمسة أوبريتات اختياراً عمدياً مُعدة للمسرح المدرسى فى المسابقات التى قُدمت فى العام الدراسى 2013/2014م بمحافظة القليوبية والتى تُعتبر أكثر قُرباً من تحقيق أهداف الدراسة وهى أوبريتات .
ومن أهم النتائج التى توصلت إليها الدراسة:
- أن (فئة الأغانى الفردية) جاءت فى مقدمة الأغانى التى تناولها الأوبريت بنسبة (60%) من إجمالى نوعيات الأغانى التى تناولها ، تليها (فئة الأغانى الجماعية) فى الترتيب الثانى بنسبة (40%) ، فى حين اختفت بشكل ملحوظ (فئة الأغانى الفردية والجماعية)من كل الأوبريتات عينة الدراسة.
الكلمات المفتاحية :
• الأوبريت Operetta
• مسابقات المسرح المدرسى School Theatre contests
• أطفال الروضة Kindergarten Children |