كلية التربية النوعية
تناول مسرحيات المسرح المدرسى لبعض حقوق الطفل
دراسة تحليلية
إعداد
د/ أمينة محسن حسن الأكشر
مدرس بقسم الإعلام التربوى
كلية التربية النوعية - جامعة بنها
1437هـ/2015م
ملخص
استهدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على كيفية تناول بعض مسرحيات المسرح المدرسى لبعض حقوق الطفل. وتقع هذه الدراسة فى إطار المنهج التحليلى الوصفى للنصوص المسرحية المختارة ، وتتمثل فى اختيار أربعة نصوص مسرحية اختيارًا عمديًا- بطريقة مقصودة مُعدة للمسرح المدرسى ضمن المُسابقات التى قُدمت فى الفصل الدراسى الثانى للعام الدراسى 2014/2015م بمحافظة القليوبية والتى تُعتبر أكثر قُربًا من تحقيق أهداف الدراسة وهى مسرحيات ( كِبريَاءُ شَعبْ- فَرْحَة بِنْت البَلَدْ – صَح النوم – حِلْم حَبيبة ).
ومن أهم النتائج التى توصلت إليها الدراسة:
• جاء الخطاب المسرحى فى النصوص المسرحية -عينة البحث والدراسة- مُدعمًا لبعض حقوق الطفل كما يلى :
- حق الطفل فى أن يعيش بعزة وكرامة إنسانية كما فى مسرحية " كِبْريَاء شعب".
- حق الطفل فى أن ينعم بطفولته، وأن يلعب، وحقه أن يتعلم ويذهب للمدرسة كما فى مسرحية "فرحة بنت البلد"، من خلال عرض لظواهر خطورة الزواج المبكر على الأطفال، والتسرب من التعليم.
- حق الطفل فى أن ينعم بحياة كريمة مع أسرته والعيش فى مستوى اقتصادى مُلاءم كما فى مسرحية "صح النوم"، وذلك من خلال المُحافظة على التوازن داخل الأسرة والمجتمع "تنظيم الأسرة".
- حق الطفل فى أن ينعم ويعيش حياة كريمة بعيدة عن أداء أي عمل يعيق تعليمه كما فى مسرحية "حِلْم حَبِيبة"، وذلك من خلال تقديم ظاهرة عمالة الأطفال والتسرب من التعليم.
الكلمات المفتاحية :
• الطفولة Childhood
• حقوق الطفل Child rights
• المسرح المدرسي School theatre
Ain Shams University
Faculty of specific Education
The Treatment of School Theatre Plays for Some Child Rights
"An Analytical Study"
Submitted by
AMINA MOHSEN HASSAN ELAKSHAR
lecturer – Department Of Media
Faculty of Specific Education
Benha University
1437 H.A. – 2015 A.D.
The Summary of Study
The Treatment of School Theatre Plays for Some Child Rights
"An Analytical Study"
• The problem of the study :
The problem of the study could be determined in the following Main question :
How is the treatment of some school theatre plays for some child rights?
• The Aims of the analytical study :
The study aims to identify :
Some of the civil and political rights, Some of the social and economical rights of the Child which came in the content of the theatrical texts study sample.
• The Kind of the Study :
This study belongs to the descriptive method.
• The tools of the study :
Content analysis.
• The sample of the study :
Make an analytical study for the selection of four texts which was presented to the children from (6- 14) years old in the school theatre contests, in some of Qalyubiya Governorate schools from Second Semester (2014-2015) which is closer to achieving the objectives of the study.
• The study results : The results showed that :
-The theatre speech came in the theatrical texts - a sample of research and study- supported some of the rights of the child :
* The right of the child to live with human dignity.
* The right of the child to enjoy his childhood, to play, and the right to
learn and go to school.
* The right of the child to enjoy decent life with his family and to live in
a suitable economic level .
* The right of the child to enjoy and live a decent life away from performing any work that hinders his education.
• Key words :
Childhood
Child rights.
School theatre. |