مجلة كلية التربية
Benha University
Faculty Of Education
Inclusion of School Theatre for Some Quran Stories
"Field Study of Theatrical Activity Specialist in Elementary Education"
Submitted by
AMINA MOHSEN HASSAN ELAKSHAR
lecturer – Department Of Media
Faculty of Specific Education
Benha University
1438 H.A. – 2017 A.D.
The Summary of Study
Inclusion of School Theatre for Some Quran Stories
"Field Study of Theatrical Activity Specialist in Elementary Education"
The problem of the study could be determined in the following Main question :
• What Types of Koran Stories which Contained in the School Theatrical Speech from the perspective of Administrators and Technician School Theatre -Sample Study-?
• The study Aims to identify :
Confirm on the importance of Quranic Story in the School Theatrical Speech in Distilling cues and lessons, as well as monitoring the kinds of Koran Stories which Contained in the School Theatrical Speech from the perspective of Administrators and Technician School Theatre -Sample Study-.
• The Kind of the Study :
This study belongs to the descriptive Study.
• The tools of the study :
Questionnaire .
• The sample of the study :
Make Field Study on Sample Study their numbers (230) Administrators and Technician School Theatre from the General sentence chosen at random so as to be representative of a community study.
• The study results showed that:
It turns out that the School Theatrical Speech from the perspective of Administrators and Technician School Theatre -Sample Study- has the ability to embed some Quranic Stories and other medium and others few.
• Key words :
• Quranic Stories.
• Theatrical Activity Specialist.
• School Theatre.
تضمين المسرح المدرسى لبعض قَصَص القرآن الكريم
"دراسة ميدانية لأخصائي النشاط المسرحي في مرحلة التعليم الأساسي"
إعداد
د/ أمينة محسن حسن الأكشر
مدرس بقسم الإعلام التربوى
كلية التربية النوعية - جامعة بنها
1438هـ/2017م
الملخص
مشكلة الدراسة:
ما أنواع قصص القرآن الكريم التى تضمنها الخطاب المسرحى المدرسى من وجهة نظر أخصائى ومشرفى المسرح المدرسى -عينة الدراسة- ؟
أهداف الدراسة:
التأكيد على أهمية القصة القرآنية فى الخطاب المسرحى المدرسى فى استخلاص العِظات والعِبر، وكذلك رصد أنواع قصص القرآن الكريم التى تضمنها الخطاب المسرحى المدرسى من وجهة نظر أخصائى ومشرفى المسرح المدرسى -عينة الدراسة-.
منهج الدراسة:
استخدمت الدراسة المنهج الوصفى- المسحى بشقيه الكيفى لتحليل الأبعاد النظرية لموضوع الدراسة للحصول على بيانات ومعلومات حول تضمين المسرح المدرسى العظة من بعض قصص القرآن الكريم، بالإضافة إلى الشق الكمى بالإستعانة بالدراسة الميدانية للتعرف على آراء ومقترحات أخصائى ومشرفى المسرح المدرسى فى جميع الإدارات التعليمية بمحافظة القليوبية حيث تم التطبيق فى نهاية شهر أغسطس 2016م.
ومن أهم النتائج التى توصلت إليها الدراسة:
اتضح أن الخطاب المسرحى المدرسى من وجهة نظر أخصائى ومُشرفى المسرح المدرسى- عينة الدراسة- لديه القدرة على تضمين بعض القصص القرآنية بصورة كبيرة والبعض بصورة متوسطة والبعض الآخر بصورة قليلة.
الكلمات المفتاحية :
• تضمين Inclusion
• القَصَص القُرآنى Quranic Stories
• أخصائى النشاط المسرحى Theatrical Activity Specialist
• المسرح المدرسي School Theatre |