You are in:Home/Publications/استخدام أسلوب التدريس الممسرح في مسابقات مدارس التربيةالفكرية بمصر دراسة تحليلية

Dr. _AMINA mohsen hassan ALAKSHAR :: Publications:

Title:
استخدام أسلوب التدريس الممسرح في مسابقات مدارس التربيةالفكرية بمصر دراسة تحليلية
Authors: أمينة محسن حسن الأكشر
Year: 2022
Keywords: المعاقين فكريا أسلوب التدريس الممسرح
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: كلية التربية جامعة بنها
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper _AMINA mohsen hassan ALAKSHAR_11.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

د.أمينة الأكشر: استخدام أسلوب التدريس الممسرح في مسابقات مدارس التربية الفكرية بمصر "دراسة تحليلية" إعداد د/ أمينة محسن حسن الأكشر أستاذ المسرح المساعد – قسم المسرح التربوي كلية التربية النوعية - جامعة بنها 1443هـ / 2022 م مُستخلص • سلَّط البحث الحالي الضوء على أهمية استخدام أسلوب التدريس الممسرح للتعرف على قضايا التلاميذ المعاقين عقليًا في العروض المسرحية المقدمة إليهم والتي تساعدهم علي إدراكهم لقضاياهم، وتأثير العروض المسرحية المقدمة بالمسرح المدرسي عليهم. وتنتمي إلى الدراسات الوصفيةDescriptive Studies، وتعتمد على المنهج الوصفي التحليلي، كما تم تحليل نتائج الدراسات السابقة التي تناولت أسلوب التدريس الممسرح وذوي الاحتياجات الخاصة في مسابقات مدارس التربية الفكرية، وقد تركزت مشكلة الدراسة في التساؤل الرئيسي التالي: كيف تناول أسلوب التدريس الممسرح في العروض المسرحية المقدمة للأطفال المعاقين عقليًا؟ • وتمثلت عينة البحث في مُشاهدة وتحليل أحداث العروض المسرحية، والتي تم اختيارها بطريقة عمدية، وتسليط الضوءعلى أهمية مسابقات المسرح للتربية الخاصة والذي قُدم على مستوى الجمهورية سمعي وفكري وبصري، والمسابقات شملت عروض مسرحية لطلاب مدارس التربية الفكرية بمحافظة القليوبية محل الدراسة، الذين يملكون طاقات وقدرات إبداعية كامنة، وقدرات متميزة، شأنهم شأن الأصحاء، وتوظيف المسرح لتفجير هذه الطاقات الإبداعية لاكتشاف وتنمية الإمكانيات والقدرات الكامنة لدى الطلاب بهدف اختيار الفريق الذي يمثل محافظة القليوبية في مسابقات الجمهورية شملت ثمانية عروض مسرحية. ومن أهم نتائج الدراسة : • جاءت العروض المسرحية المقدمة للتلاميذ المعاقين فكريًا، عينة الدراسة، لتناقش وتطرح وتعالج قضاياهم. • فعالية استخدام أسلوب التدريس الممسرح في تنمية مفهوم الانتماء، وترسيخ مبادىء المواطنة، وحب الوطن والولاء وأهمية المهنة للفرد والمجتمع للتلاميذ المعاقين فكريًا. الكلمات المفتاحية : • intellectual disability المعاقين فكريًا • أسلوب التدريس الممسرحTheatrical teaching method • intellectual education competitions in Egypt مسابقات مدارس التربية الفكرية في مصر The summary of study The Usage of Theatrical Teaching Method in the Schools of Intellectual Education Competitions in Egypt "An analytical study" Submitted by : AMINA MOHSEN HASSAN ELAKSHAR Assistant Professor– Department Of Educational Theatre Faculty of Specific Education- Banha University The problem of the study: The problem of the study could be determined in the following main question : • How was the theatrical teaching method dealt with in theatrical performances presented to mentally handicapped children? • The Aims of the study: The study aims to : • The study aimed to shed light on the importance of using theatrical teaching method to identify the issues of mentally handicapped students in theatrical performances presented to them, which help them to realize their issues, and the impact of theatrical performances presented in the school theatre on them. • The Kind of the Study: This study belongs to the descriptive method . • The tools of the study: Content analysis. • The sample of the study: • The sample of the study consisted in An analytical sample represented in watching and analyzing the events of theatrical performances, which were chosen in a deliberate manner, and shedding light on the importance of theatre competitions for special education, which were presented at the level of the Republic, audio, intellectual and visual. The competitions included theatrical performances for the students of intellectual education in Qalyubia Governorate the place of the study , who own Latent and distinct abilities, just like the healthy, and the use of theatre to explode these creative energies to discover and develop the potentials abilities of students so as to choose the team that represents Qalyubia Governorate in the republic’s competitions, which included eight theatrical performances.. • The Study Methodology: Descriptive Method. • The study results : the results showed that: • The theatrical performances presented to intellectually disabled students, the sample of the study, came to discuss, present and address their issues. • The effectiveness of using theatrical teaching method in developing the concept of belonging, and consolidating the principles of citizenship, patriotism, loyalty and the importance of the profession to the individual and society for intellectually disabled students. • Key words: • mentally handicapped • Theatrical teaching method • intellectual education competitions in Egypt

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus