You are in:Home/Publications/معايير المعالجات التصميمية الجرافيكية والاستفادة منها فى ابتكار تصميمات معاصرة فنية للمنتجات الصناعية

Dr. Aya mohsen ahmed mashhour :: Publications:

Title:
معايير المعالجات التصميمية الجرافيكية والاستفادة منها فى ابتكار تصميمات معاصرة فنية للمنتجات الصناعية
Authors: Aya Mashhour
Year: 2017
Keywords: Graphic Design;Industrial Products
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: 188
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

مع التقدم التكنولوجى بدأ يلجأ المصمم إلى استخدام الفن الرقمى فى بعض مجالات التصميم، فقد كانت الأعمال الرقمية فى بادئ الأمر مهمشة و لكن مع نهاية القرن العشرين تم تأصيل مصطلح الفنون الرقمية الجرافيكية ، و بدأ ظهور مؤتمرات و محاضرات للفن الرقمى حول العالم . فبعد استخدام هذه التكنولوجيا ظهر ما يعرف بالتصميمات الجرافيكية الكمبيوتارية و هى تصميمات معدة من خلال الكمبيوتر تكون ذات قيمة فنية عالية وذلك بانتاج تصميمات جرافيكية معقدة بطريقة سهلة نسبياً، و بدقة و تحكم تام مما يصعب إن لم يستحيل إنتاجه باليد. و مع هذا التطور ظهر اتجاه للاستفادة من التصميمات الجرافيكية و تطبيقها على المنتجات الصناعية لإضفاء العنصر الجمالى عليها و ذلك لمواكبة التطور الذى طرأ فى كل مجالات الحياة و بخاصة مجال التصنيع لخلق نوع من المنافسة بين الشركات. ولجماليات تصميم المنتجات أهمية مادية و اقتصادية، فالصناعات الكبرى قامت عن طريق التركيز على الإنتاج، والاهتمام بمجال التصميم الصناعى فى المنتجات من أجل التوسع فى التصدير، وما ينتج عن ذلك من شدة المنافسة بين المنتجين الذين وجدوا أنفسهم فى حاجة شديدة لتجميل منتجاتهم لكسب أسواق جديدة وزبائن جدد فالإعلان الجميل عن السلع وتجميل مظهر السلع وتغليفها بطريقة تجذب المشترين تضمن للسلع رواجاً كبيراً فالعنصر الجمالى فى الصناعة أصبح ذا قيمة عظمى، فمثلا لايقبل الناس على شراء منتج شكله و مظهره لا يتسم بالجمال وفى نفس الوقت قد يكون متميز بجوده التصنيع و لكن العنصر الجمالى يحتل المرتبة الأولى لدى المشترى عند اقتناء السلع. فلضمان الوصول للصورة النهائية المرضية و الناجحة للمنتج المعاصر يجب أن يتم ذلك وفقا لمعايير تصميمية محددة لضمان جودة التصميم و المنتج . و قسم هذا البحث إلى خمسة فصول : الفصل الأول : يتناول خلفية عامة للبحث، أهدافه، أهميته، فروضه، حدوده، منهجيته و الدراسات المرتبطه بموضوع البحث و عرض لأهم مصطلحات البحث . الفصل الثانى : يتناول مقدمة تاريخية للمنتج و مراحل تطوره وصولا لتحقيق جوده المنتج الصناعى والإشاره لأهم الخواص و السمات التى يجب مراعتها عند تصميم المنتج الصناعى . وتناول أيضا هذا الفصل القيم الأساسية بالمنتج الصناعى و أهميتها للمستهلك و أهم القواعد و المعايير الخاصة بتصميم المنتجات الصناعية ( الشكل – الخامة – اللون – الملمس – النسب و الاتزان – التغليف – العلامة التجارية – الخط ) و تصنيف المنتجات و أنواعها . الفصل الثالث : يتناول هذا الفصل مقدمة فى أهمية دور طالب التربية الفنية طلاب التربية الفنية لإخراج و إبداع و ابتكار تصميات تثرى مجال الصناعة و فتح الآفاق له ليكون دوره فعال فى الارتقاء بالذوق العام و انه لا يمكن إغفال دور الفن فى كل المجالات وخاصه الصناعة . والموضة و تأثيرها على المعالجات الجرافيكية للمنتجات الصناعية و العوامل التى التؤثر عليها و كذلك العلامة التجارية و دورها جرافيكياً فى المنتج الصناعى و أهميتها و فوائد استخدامها و تصنيف العلامات التجارية و التأثير السيكولوجى للعلامة التجارية على المستهلك و تم الإشاره أيضا للقيم الأساسية للعلامة التجارية ( تسويقية – وظيفية – جمالية ) و عناصر تصميم العلامات التجارية و مميزاتها و دورها فى نجاح المنتج بالإضافة للمعايير الارشادية و دورها فى المنتج الصناعى من حيث التفصيل و الاستخدام . الفصل الرابع : أشار هذا الفصل لأهميه التصميم الجرافيكى و تطوره و ظهور الفن الرقمى وتطور البرامج الجرافيكية و أهميتها لعمل تصميميات تصلح لإثراء المنتجات الصناعية ومراحل عمل هذه التصميمات . وعرض هذا الفصل بعض المنتجات الصناعية المعاصرة المنفذة من قبل بعض الفنانيين كدراسات سابقة، و تناولها بالدراسة و التحليل الجمالى لها لاستخلاص قيم التشكيل الفنى للمنتجات المعاصرة . الفصل الخامس : و يختتم البحث بهذا الفصل فعرض فى هذا الفصل الخطة المقترحة من الباحثة و هى خطة لمراحل تهدف لعمل تصميمات جرافيكية، و الاستفادة منها فى المنتجات الصناعية و خطوات العمل بها و تنفيذها وصولا ً للمنتج النهائى الناتج عن تطبيق هذه الخطة مع التحليل الفنى لهذه التجارب . With early advancements in technology Designers had begun to resort to the use of Digital Art in some fields of design, as in the beginning Digital Art was only used on the side. But at the end of the twentieth century the term Digital Graphic Design was coined, and Conferences and lectures on Digital Graphic Arts started to appear all over the world. After the use of this technology, Computer Graphic Design was introduced. These highly artistic Designs are done using computers with a fair amount of ease, but are so precise and controlled which makes producing them by hand very difficult if not impossible. With this evolution, new ways of applying Computer Graphic Designs were introduced to industrial products to give them an esthetically pleasing appearance so that they may keep up with the growth in all fields of life especially in manufacturing. Creating a form of increased competition between companies. The beatifying of products has a financial and economical importance as the large scale manufactures have focused on production and interest in Industrial Design of Products to increase exportability, which has produced a highly competitive market between manufactures that have found themselves in need of beatifying their products in order to win over new costumers and markets. Beautiful advertisement and product, packaged in a way to attract customers will insure the products high distribution rate, as the element of aesthetics is now a large part of manufacturing. For example; people are not attracted to products that don't have an element of beauty even though they may be of exceptional quality because the aspect of aesthetics the first reason for consumers to buy a product. So To ensure reaching the final pleasing and successful form of the modern day product it must be achieved through specific design standards to ensure the quality and design of the product. This Thesis has been divided into 5 Chapters: Chapter one: This chapter discusses the general background for the thesis, it’s goals, importance, assumptions, limitations, methodologies and the studies related to the subject of the thesis and a display for the main terminologies included in the thesis. Chapter Two: This chapter discusses the historical introduction of the product and it’s development phases until the achieving of a quality industrial product and pointing to the most important features and characteristics that need to be taken into consideration when designing the industrial product. It also discusses in this chapter the main principles that have to be available in the industrial product and it’s importance to the consumer, as well as the basic rules and standards for designing industrial products (the form – the material – color – texture – ratios and balance – packaging – trademark – font) and the product classifications and their types. Chapter Three: This chapter Discussing the role of the Fine Arts student in creating works of creativity and designs that enrich the industrial field and expand its horizon to have an effective role in elevating the general taste. The role of arts in different field cannot be ignored and specially in the industrial field. And presents and introduction to fashion, and its effect on the graphic treatments for industrial products and the factors that affect it. And it also deals with the trademark and its role, importance and its use benefits from a graphics perspective in the creation of an industrial product and the psychological effect of the trademark on the consumer, and it is being pointed to the main principles of the trademark (marketing – function – artistic) , and the elements of deigning a trademark and its benefits and its role in the success of the product as well as instructional standards and its role in the industrial products in terms of details and uses. Chapter Four: This chapter is concerned with the importance of graphic designs, its evolution and the emergence of digital art and the evolution of graphic software and programs. It also discusses the importance of these solutions in the making of designs that enrich the industrial product and the creation phases of these designs. This chapter also displays some of the modern industrial products designed by artists as previous studies and discusses them from an academic perspective and artistic criticism to extract the principles of artistic profiling of modern products. Chapter Five: In this chapter the thesis is concluded by the plan proposed by the researcher. It is a plan that is composed of phases that aim to create graphic designs and to benefit from them in industrial products it also the steps and implementation needed to reach the final product resulting from this plan with the artistic analysis for these phases.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus