You are in:Home/Publications/معايير المعالجات الجرافيكية لابتكار تصميمات للمنتجات الصناعية

Dr. Aya mohsen ahmed mashhour :: Publications:

Title:
معايير المعالجات الجرافيكية لابتكار تصميمات للمنتجات الصناعية
Authors: Aya Mashhour
Year: 2016
Keywords: المنتجات الصناعية
Journal: المجلة العلمية للدراسات والبحوث التربوية والنوعية
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: 31
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

ملخص البحث مع التقدم التكنولوجى بدأ يلجأ المصمم إلى استخدام الفن الرقمى فى بعض مجالات التصميم فقد كانت الاعمال الرقمية فى بادئ الامر مهمشه و لكن مع نهاية القرن العشرين تم تأصيل مصطلح الفنون الرقمية الجرافيكية ، و بدأ ظهور مؤتمرات و محاضرات للفن الرقمى حول العالم . فبعد استخدام هذه التكنولوجيا ظهر ما يعرف بالتصميمات الجرافيكية الكمبيوتارية و هى تصميمات معده من خلال الكمبيوتر تكون ذات قيمه فنية عالية وذلك بانتاج تصميمات جرافيكية معقدة بطريقة سهلة نسبياً و بدقه و تحكم تام مما يصعب ان لم يستحيل انتاجه باليد. و مع هذا التطور ظهر اتجاه للاستفاده من التصميمات الجرافيكية و تطبيقها على المنتجات الصناعيه لإضفاء العنصر الجمالى عليها و ذلك لمواكبه التطور الذى طرأ فى كل مجالات الحياه و بخاصه مجال التصنيع لخلق نوع من المنافسه بين الشركات. ولجماليات تصميم المنتجات أهمية مادية و اقتصادية فالصناعات الكبرى قامت عن طريق التركيز على الإنتاج والاهتمام بمجال التصميم الصناعى فى المنتجات من أجل التوسع فى التصدير، وما ينتج عن ذلك من شده المنافسة بين المنتجين الذين وجدوا أنفسهم فى حاجة شديدة لتجميل منتجاتهم لكسب أسواق جديدة وزبائن جدد فالإعلان الجميل عن السلع وتجميل مظهر السلع وتغليفها بطريقة تجذب المشترين تضمن للسلع رواجاً كبيراً فالعنصر الجمالى فى الصناعة أصبح ذا قيمة عظمى، فمثلا لايقبل الناس على شراء منتج شكله و مظهره لا يتسم بالجمال وفى نفس الوقت قد يكون متميز بجوده التصنيع و لكن العنصر الجمالى يحتل المرتبه الاولى لدى المشترى عند اقتناء السلع. فلضمان الوصول للصوره النهائية المرضية و الناجحه للمنتج المعاصر يجب ان يتم ذلك وفقا لمعايير تصميمية محدده لضمان جوده التصميم و المنتج . With early advancements in technology Designers had begun to resort to the use of Digital Art in some fields of design, as in the beginning Digital Art was only used on the side. But at the end of the twentieth century the term Digital Graphic Design was coined, and Conferences and lectures on Digital Graphic Arts started to appear all over the world. After the use of this technology, Computer Graphic Design was introduced. These highly artistic Designs are done using computers with a fair amount of ease, but are so precise and controlled which makes producing them by hand very difficult if not impossible. With this evolution, new ways of applying Computer Graphic Designs were introduced to industrial products to give them an esthetically pleasing appearance so that they may keep up with the growth in all fields of life especially in manufacturing. Creating a form of increased competition between companies. The beatifying of products has a financial and economical importance as the large scale manufactures have focused on production and interest in Industrial Design of Products to increase exportability, which has produced a highly competitive market between manufactures that have found themselves in need of beatifying their products in order to win over new costumers and markets. Beautiful advertisement and product, packaged in a way to attract customers will insure the products high distribution rate, as the element of aesthetics is now a large part of manufacturing. For example; people are not attracted to products that don't have an element of beauty even though they may be of exceptional quality because the aspect of aesthetics the first reason for consumers to buy a product. So To ensure reaching the final pleasing and successful form of the modern day product it must be achieved through specific design standards to ensure the quality and design of the product.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus