You are in:Home/Publications/تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى طلاب شعبة الرياضيات بكليات التربية

Ass. Lect. basma mohamed fared ahmed mohamed shosha :: Publications:

Title:
تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى طلاب شعبة الرياضيات بكليات التربية
Authors: بسمة محمد فريد أحمد شوشه
Year: 2021
Keywords: Not Available
Journal: مجلة كلية التربية ببنها
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: كلية تربية بنها
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper basma mohamed fared ahmed mohamed shosha_basma mohamed fared ahmed shosha.docx
Supplementary materials Not Available
Abstract:

هدف البحث الحالى إلى تنمية مهارات التدريس الإبداعي لدى طلاب شعبة الرياضيات بكليات التربية وذلك من خلال برنامج قائم على معايير الدراسة الدولية TIMSS ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبى ذي تصميم المجموعة الواحدة , وتكونت عينة البحث من (50) طالباً معلماً وطالبة معلمة من طلاب الفرقة الثالثة عام شعبة الرياضيات بكلية التربية ببنها, وتمثلت أداتا البحث فى اختبار فى الجانب المعرفي لمهارات التدريس الإبداعي وبطاقة ملاحظة للجانب الأدائي لمهارات التدريس الإبداعي وتوصل البحث إلى النتائج الآتية : 1. وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي والبعديلاختبار الجانب المعرفي لمهارات التدريس الإبداعي لصالح التطبيق البعدي . 2. وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى (α≤ 0.05) بين متوسطى درجات طلاب المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة الجانب الأدائي لمهارات التدريس الإبداعي ككل لصالح التطبيق البعدي . الكلمات المفتاحية : مهارات التدريس الإبداعي – معايير الـ TIMSS - طلاب شعبة الرياضيات. Abstract The present research aimed at investigating the effectiveness of a program based on international study standards (TIMSS) in developing Creative Teaching Skills among Mathematics student teachers at Faculties of Education. The researcher used the descriptive analytical approach and the quasi-experimental approach with a one-group design. The participants of the study consisted of 50 male and female third-year mathematics student teachers at Faculty of Education, Benha University. The instruments of the study were a cognitive test and a performance checklist of creative teaching skills. The findings of the study revealed that: 1. There is a statistically significant difference between the mean score of the participants at 0.05 level of experimental group in pre-post cognitive test for creative teaching skills in favor of post test. 2. There is a statistically significant difference between the mean score of the participants at 0.05 level of experimental group in pre-post performance checklist for creative teaching skills in favor of post test. Key Words: Creative Teaching Skills - International Standards TIMSS - Mathematics Student teachers.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus