You are in:Home/Publications/التغيرات الموسمية والكفاءة التسويقية لبعض محاصيل الخضر في سوق العبور SEASONAL CHANGES AND MARKETING EFFICIENCY OF SOME VEGETABLE CROPS IN THE EL-OBOUR MARKET

Prof. Emad Younis Abd-El-Rahman Wahdan :: Publications:

Title:
التغيرات الموسمية والكفاءة التسويقية لبعض محاصيل الخضر في سوق العبور SEASONAL CHANGES AND MARKETING EFFICIENCY OF SOME VEGETABLE CROPS IN THE EL-OBOUR MARKET
Authors: مجلة جامعة المنصورة للاقتصاد الزراعي ، كلية الزراعة ، جامعة المنصورة ، المجلد (34)، العدد (6) ، يونيو 2009
Year: 2009
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

استهدفت الدراسة تقدير التغيرات الموسمية، ونصيب المنتج ، وتاجر الجملة ، وتاجر التجزئة من سعر المستهلك ، والكفاءة التسويقية لبعض محاصيل الخضر وهي الطماطم ، والبطاطس ، والبصل ، والكوسة، باعتبارهما من أهم محاصيل الخضر في مصر حيث قدرت الكميات الواردة منهم لسوق العبور بنحو 236.8، 162.3، 185.5 ، 28.9 ألف طن ، وبأهمية نسبية قدرت بنحو 23.29 % ، 15.96 % ، 18.25 % ، 3 % لكل منهم علي الترتيب وذلك من أجمالي الكميات الواردة من الخضر للسوق خلال الفترة (2000-2008) . ومن الجدير بالذكر أن محاصيل الدراسة تمثل نحو 60.5 % من أجمالي الكميات الواردة من الخضر إلي السوق والمقدرة بحوالي 1016.7 ألف طن خلال فترة الدراسة . كما اتضح أن المحاصيل موضع الدراسة تمثل نحو 3.07 % ، 6.62% ، 18.8 % ، 4.1 % من أجمالي الإنتاج المحلي منهم خلال الفترة (2000-2008) . وتبين من دراسة التغيرات الموسمية للكميات أن النسب الموسمية لمحاصيل الطماطم، البطاطس، والبصل ، والكوسة قد بلغ متوسط حدها الادني نحو 84.1 % ، 72.66% ، 72.35 % ، 78.06% للشهور فبراير ، يوليو، فبراير، يناير لكل منهم علي الترتيب . بينما بلغ متوسط حدها الاعلي نحو123.01% ، 129.63 %، 139.47 % ، 118.45 للشهور يونيو ، مايو ، مايو ، مايو لكل منهم علي الترتيب . كما أوضحت الدراسة أن أكثر الشهور تأثرا بالتغيرات الموسمية لمحصول الطماطم هي أبريل ، مايو ، أكتوبر ، مارس، نوفمبر . بينما كانت أشهر أكتوبر ، سبتمبر ، نوفمبر ، أغسطس ، يوليو أكثر الشهور تأثرا بالتغيرات الموسمية لمحصول البطاطس . وبالنسبة لمحصول البصل كانت أكثر الشهور تأثرا بالتغيرات الموسمية هي نوفمبر ، مارس ، ابريل ، أكتوبر، ديسمبر، يناير، فبراير . في حين كانت أشهر يناير ، ديسمبر ، سبتمبر ، فبراير ، أغسطس أكثر الشهور تأثرا بالتغيرات الموسمية لمحصول الكوسة. أما فيما يتعلق بالهوامش التسويقية ، فقد قدرت الهوامش التسويقية للكيلو جرام من محصول الطماطم أن متوسط نصيب المنتج من سعر المستهلك بلغ حوالي 45.22 % ، 21.74 % لتاجر الجملة ، 33.04% لتاجر التجزئة أما عن محصول البطاطس فقد بلغ نصيب المنتج 46.76 % في حين بلغ نصيب تاجر الجملة 26.62 %، وتاجر التجزئة 26.62 % . أما عن محصول البصل فقد أتضح أن نصيب كل من المنتج ، تاجر الجملة ، تاجر التجزئة بلغ نحو 36.61%، 34.82 % ، 28.57 % علي الترتيب خلال الفترة (2000-2008) . وفيما يخص محصول الكوسة فقد اتضح أن متوسط نصيب كل من المنتج ، تاجر الجملة ، تاجر التجزئة من سعر المستهلك قد بلغ نحو 40.88 % 28.93 % ، 30.19 % علي الترتيب خلال نفس الفترة . كما أوضحت الدراسة أن الكفاءة التسويقية قدرت بنحو 22.6% ، 39.5 % ، 24.67 % ، 24.25% كمتوسط خلال فترة الدراسة لمحاصيل الطماطم والبطاطس ، والبصل ، والكوسة كل علي الترتيب. ولذلك توصي الدراسة بقيام المنتجين بتخزين إنتاجهم من هذه المحاصيل حتي يمكن عرضها في الأشهر ذات الأسعار المرتفعة ، وعليهم تقليل عرضهم خلال الأشهر الأقل تأثرا بالتغيرات الموسمية وخاصة إذا كان في مقدرتهم إمكانية تحمل تكاليف تخزين هذه المحاصيل . وتقترح الدراسة علي المخططين وواضعي السياسة بتنظيم عرض هذه المحاصيل علي مدار العام حتي يمكن تجنب التقلبات الموسمية الحادة في الأسعار . وتوجيه جزء من هذه المحاصيل للتصدير مثل البصل أو التصنيع مثل الطماطم والبطاطس، وتوفر المعلومات التسويقية للمنتجين ، والعمل علي خفض التكاليف التسويقية لرفع سعر المنتج وخفض سعر المستهلك وزيادة نصيب المنتج من سعر المستهلك. SEASONAL CHANGES AND MARKETING EFFICIENCY OF SOME VEGETABLE CROPS IN THE EL-OBOUR MARKET The objective of this study is to estimate seasonal changes, producers share, wholesalers, retailers from consumer pound spend and marketing efficiency of some vegetable crops such as tomatoes, potatoes, onion and squash as it is considered the most important vegetable crops in Egypt. Quantity of those crops estimated at averages 236.8, 162.3, 185.5, 28.9 (th-ton) represent around 23.29%, 15.96%, 18.25% and 3% of total vegetable quantity delivered of El-Obour market during period (2000-2008). The studied crops represent around 60.5% of total vegetable crops delivered to the market which estimated on the average of 1016.7 (th-ton) during study period and represent around 3.07%, 6.62%, 18.8% and 4.1% of gross domestic production in the same period. This study confirms that seasonal tendency of tomatoes, potatoes, onion and squask averages accolade lowest percentage around 84.1%, 72.66%, 72.35% and 78.06% in months of February, July, February and January, respectively and reach the averages of the highest limit of percentage around 123.01%, 129.63%, 139.47% and 118.45% in months of June, May, May and May, respectively. This study showed that high effect of seasonal variations on prices of tomatoes, potatoes, onion and squash crops. This study has showed also that tomatoes prices increase during the months of April, May, October, March and November. Potatoes prices increase during the months of October, September, November, August and July. Onion prices increase during the months of November, March, April, October, December, January and February. Squash prices increase during the months of January, December, September, February and August. Concerning marketing margins of tomatoes crops, the share of producer from consumer pound, a pond was about 45.06%, 22.77% for wholesaler, and 32.17% for retailer. Potatoes crop shares of producer, wholesaler and retailer were consequently about 46.84%, 26.54% and 26.62% in the same period. Onion crop share of producer, wholesaler and retailer were consequently about 37.16%, 33.66% and 29.18% in the same period. Squash crop share of producer, wholesaler and retailer were consequently about 40.88%, 28.93% and 30.19% in the period of (2000-2008). This study showed that marketing efficiency tomatoes, potatoes, onion and squash crops percentage around 22.6%, 39.5%, 27.76%, and 24.25 %, during the period (2000-2008). This study recommended therefore producers should control their supply from these commodities in the market during these months of delivering prices by when storage costs were suitable

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus