You are in:Home/Publications/نموذج مقترح قائم على النظريه البنائيه لعلاج صعوبات الفهم القرائى لدى طلاب الجامعه الإسلاميه الناطقين بلغات أخرى فى المدينه المنوره / A Proposed Pattern Based On The constructivism Theory For Treating Reading Comprehension Disabilities For Students Of The Islamic University Who Speak Different Languages In Al Madinah Al Manawarah

Prof. Gamal Soliman Attia Soliman :: Publications:

Title:
نموذج مقترح قائم على النظريه البنائيه لعلاج صعوبات الفهم القرائى لدى طلاب الجامعه الإسلاميه الناطقين بلغات أخرى فى المدينه المنوره / A Proposed Pattern Based On The constructivism Theory For Treating Reading Comprehension Disabilities For Students Of The Islamic University Who Speak Different Languages In Al Madinah Al Manawarah
Authors: جمال سليمان عطيه سليمان؛ محمود عبد الحافظ خلف الله.
Year: 2013
Keywords: النظريه البنائيه ،صعوبات الفهم القرائى،الناطقين بلغات أخرى
Journal: Journal of Faculty of Education,Benha university
Volume: 24
Issue: 95
Pages: 253-303
Publisher: Faculty of Education,Benha university
Local/International: International
Paper Link:
Full paper Gamal Soliman Attia Soliman_disteacher.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

استهدفت هذه الدراسة علاج صعوبات الفهم القرائي لدى طلاب الجامعة الإسلامية الناطقين بلغات أخرى في المدينة المنورة باستخدام نموذج مقترح تم بناؤه فى ضوء النظرية البنائية ، ولتحقيق ذلك الهدف تم تحديد مهارات الفهم القرائي المناسبة لطلاب الجامعة الإسلامية الناطقين بلغات أخرى في المدينة المنورة وتم بناء اختبار لقياس تلك المهارات وتطبيقه على مجموعة من طلاب الجامعة الإسلامية الناطقين بلغات أخرى في المدينة المنورة لبيان مستواهم فيها وفى ضوء ذلك تم تحديد صعوبات الفهم القرائى فى مستويات الفهم القرائى المختلفة من الفهم المباشر والاستنتاجى والناقد والتذوقى والإبداعى , ثم تم بناء نموذج مقترح فى ضوء النظرية البنائية لعلاج صعوبات الفهم القرائى , ثم تم اختيار مجموعتين من طلاب طلاب الجامعة الإسلامية الناطقين بلغات أخرى في المدينة المنورة وتطبيق اختبار الفهم القرائى عليهما , ثم تم التدريس للمجموعتين باستخدام المعالجة المحددة لكل مجموعة ، حيث درست المجموعة التجريبية فى ضوء النموذج المقترح فى حين درست المجموعة الضابطة البرنامج المعتاد , ثم أعيد تطبيق اختبار الفهم القرائى على طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقا بعديا , وقد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج ن أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة، في اختبار الفهم القرائي لصالح طلاب المجموعة التجريبية وهذه النتيجة تعني تحسن أداء طلاب المجموعة التجريبية عن أداء طلاب المجموعة الضابطة في مهارات الفهم القرائي فى مستوياته المختلفة من حيث فهم المقروء عند المستوى المباشر والاستنتاجى والناقد والتذوقى والإبداعى، وقد أوصت الدراسة بضرورة بضرورة استخدام نموذج التعلم البنائي المقترح في علاج صعوبات التعلم للناطقين بلغات أخرى، كما يوصيان أيضًا بالاعتماد على النظرية البنائية في تدريس العربية للناطقين بلغات أخرى في جميع المستويات ، وكذا ضرورة تصميم مناهج تعليم العربية للناطقين بلغات أخرى في ضوء الفكر البنائي؛ حتى يسهل تطبيق نماذج التعليم البنائي في التدريس لهذه الفئة , كما اقترحت الدراسة إمكانية بحث فاعلية النموذج المقترح فى تنمية مهارات اللغة العربية لدى الناطقين بلغات أخرى This study aimed at treating disabilities of reading comprehension for students of the Islamic university who speak different language by using a propose program based on the constructivism theory. To achieve this aim the skills of reading comprehension which are suitable for students of the Islamic university who speak other languages have been defined and indicated. A test for measuring these skills has been made and it has been applied to a group of the Islamic university students who speak other language in Al Madinah Al Manawarah to show their level in it. In the light of that, we have defined the disabilities of reading comprehension including the direct, the deductive, the critical and the creative comprehension. Then a proposed pattern in the light of the constructivism theory for treating reading comprehension disabilities has been made. After that we chose two groups of the Islamic university students who speaks other languages in Al Madinah Al Manawarah and we applied the reading comprehension test to the two groups. Then the two groups have been taught by using the indicated manipulation for each group, for example, the experimental group studied the proposed pattern while the control group studied the traditional program. Then the test of reading comprehension has been made after that on both group: the experimental and the control group. There were a many results for this study: there were differences with statistical significance among the average marks of students of the experimental and control group in testing reading comprehension for the students of experimental group. This means that there is a more increase in the performance of experimental group students than the control group concerning skills of reading comprehension including its different levels. This study proposed using pattern of constructivism learning in treating learning disabilities for students who speak other languages. The study proposed depending on the constructivism theory in teaching Arabic language for people who speak other languages in All levels. The study advised use to design curricula of teaching Arabic for people who speak other language according to the constructivism approach.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus