You are in:Home/Theses

Dr. Ghada Abdelhamed Abdelaziz Ashmawy :: Theses :

Title أثر الفصول الافتراضية على التحصيل المعرفي والأداء المهارى لإنتاج برامج الفيديو الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم
Type MSc
Supervisors غادة عبد الحميد عبد العزيز
Year 2022
Abstract هدف البحث الحالي إلى التعرف على أنماط الفصول الافتراضية وأثرها علي التحصيل المعرفي والأداء المهاري لإنتاج برامج الفيديو الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم من خلال تجربة أجريت على (52) طالباً وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة شعبة تكنولوجيا التعليم بكلية التربية النوعية جامعة بنها فى الفصل الدراسى الأول وقد تم تقسيم الطلاب إلى ثلاث مجموعات: مجموعتين تجريبيتين، المجموعة الأولى مكونة من (15) طالباً تعلموا بالفصل الافتراضي المباشر Live Virtual Classroom، والمجموعة الثانية مكونة من (17) طالباً تعلموا بالفصل الافتراضي المسجل Recorded Live Virtual Classroom، والمجموعة الثالثة ضابطة مكونة من (20) طالباً تعلموا بالطريقة التقليدية (البيان العملى)، وقد تم إجراء المعالجات الإحصائية باستخدام المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية وتحليل التباين أحادى الإتجاه لحساب دلالة الفروق بين المتوسطات، وإختبار توكى لتحديد الفروق بين المجموعات بالنسبة للتحصيل المعرفى والأداء المهارى وقد أسفرت النتائج فيما يتعلق بالتحصيل المعرفى عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب فى التحصيل المعرفى لإنتاج برامج الفيديو الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم لصالح الفصل الافتراضي المسجل، أما فيما يتعلق بالأداء المهارى فوجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب فى الأداء المهارى لإنتاج برامج الفيديو الرقمية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم لصالح الفصل الافتراضي المباشر.The aim of this research is to identify the patterns of virtual classrooms and their impact on the cognitive achievement and skill performance of producing digital video programs for students of educational technology through an experiment conducted on (52) male and female students of the third year, the Education Technology Department, at the Faculty of Specific Education, Benha University in the first semester. The students were divided into three groups: two experimental groups, the first group consisted of (15) students who learned in the Live Virtual Classroom, the second group consisted of (17) students who learned in the Recorded Live Virtual Classroom, and the third group consisted of (20) controls Students who learned the traditional way (practical demonstration) Statistical treatments were performed using arithmetic averages, standard deviations, one-way analysis of variance to calculate the significance of differences between the means, and a Tukey test to determine the differences between groups in relation to cognitive achievement and skill performance. The cognitive performance of digital video programs for educational technology students in favor of the recorded virtual classroom, while with regard to skill performance, statistically significant differences were found between the mean scores of students in the skill performance of digital video programs for educational technology students in favor of the Live virtual classroom. Keywords: virtual classrooms - e-learning - cognitive achievement - skill performance
Keywords
University
Country
Full Paper download paper

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus