You are in:Home/Publications/فعالية استراتيجية الخرائط الذهنية في تدريس التاريخ على تنمية بعض مهارات التفكير المنظومى واتخاذ القرار لدى طلاب الصف الاول الثانوى

Prof. Hala Elshahat Attiya Yousif :: Publications:

Title:
فعالية استراتيجية الخرائط الذهنية في تدريس التاريخ على تنمية بعض مهارات التفكير المنظومى واتخاذ القرار لدى طلاب الصف الاول الثانوى
Authors: د/هالة الشحات عطية يوسف
Year: 2015
Keywords: إستراتيجية الخرائط الذهنية– التفكير المنظومى - مهارات اتخاذ القرار
Journal: الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Hala Elshahat Attiya Yousif_THE EFFECTIVENESS OF A THINKING MAPS- BASED PROGRAM IN TEACHING SOCIAL STUDIES FOR DEVELOPING SOME HABITS OF MIND AND ATTITUDE TOWARDS THE SUBJECT AMONG THE FIRST-GRADE PREPARATORY STAGE PUPILS.docx
Supplementary materials Not Available
Abstract:

ملخــص البحث: هدف هذا البحث إلى التعرف على فعالية استراتيجية الخرائط الذهنية في تدريس التاريخ على تنمية بعض مهارات التفكير المنظومى واتخاذ القرار لدى طلاب الصف الاول الثانوى، وتكونت عينة الدراسة من )60) طالبة من طلاب الصف الاول الثانوى بمدرسة كفر شكر الثانوية بنات التابعة لادارة كفر شكر التعليمية بمحافظة القليوبية ، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين الأولى تجريبية وتكونت من (30) طالبة وتدرس باستخدام استراتيجية الخرائط الذهنية، والثانية ضابطة وتكونت من (30) طالبة وتدرس بالطريقة المتبعة في المدارس، وقد تم إعداد اختبار التفكير المنظومى واختبار مهارات اتخاذ القرار في وحدة " حضارة مصر القديمة" بالصف الاول الثانوى، وتم تطبيقهما قبلياً على مجموعتى الدراسة ثم تم التدريس للمجموعتين ثم تطبيق الادوات بعدياً على مجموعتي الدراسة. وقد اشارت نتائج الدراسة الى : - وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوي (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية التي درست باستراتيجية الخرائط الذهنية ، ودرجات طلاب المجموعة الضابطة التي درست باستخدام الطريقة التقليدية في اختبار التفكير المنظومى ، وذلك لصالح المجموعة التجريبية،وهذا يشير الى أن استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية في التدريس ساهم فى تنمية مهارات التفكير المنظومى لدي طلاب المجموعة التجريبية مقارنة باستخدام الأسلوب التقليدي في التدريس . -وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوي (0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية، ودرجات المجموعة الضابطة. وذلك في اختبار مهارات اتخاذ القرار، وذلك لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، وهذا يشير الى أن استخدام استراتيجية الخرائط الذهنية في التدريس ساهم فى تنمية مهارات اتخاذ القرار لدي طلاب المجموعة التجريبية مقارنة باستخدام الأسلوب التقليدي في التدريس . الكلمات المفتاحية: إستراتيجية الخرائط الذهنية– التفكير المنظومى - مهارات اتخاذ القرار The Effect of Using Mind Maps Strategy on Developing Some systemic thinking skills and and Decision Making Skills among Secondary school students Dr.Hala A.Attiya Yousif ABSTRACT -This study aimed at investigating the effect of using Mind Map strategy in teaching History on developing Some Some systemic thinking skills and Decision Making Skills among secondary school students . - The sample consisted of two groups: experimental group (n=30) which taught by using Mind Map strategy, and control group (n=30) which taught by traditional method. To achieve the purpose of the study, the researcher designed teaching material in accordance with Mind Maps Strategy, and a test to measure the systemic thinking skills and a test to measure the Decision Making Skills. - The Results showed that there are statistically significant differences among among Secondary school students means in the two groups on the systemic thinking test in favor of the experimental group.and there are statistically significant differences among among Secondary school students means in the two groups on Decision Making Skills test in favor of the experimental group. - The study recommended the inclusion of Mind Map as an instructional strategy in teaching History and to conduct similar studies on other subjects and classes. Keywords: Mind Map Strategy, systemic thinking Skills, and Decision Making Skils

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus