You are in:Home/Publications/الاسهام النسبي للعوامل الخمسة الكبري للشخصية والإرجاء الأكاديمي (موجب – سالب ) والرجاء في الضغوط الأكاديمية والتحصيل الدراسي لدي طلاب الجامعة

Dr. Hanaa Mohamed Zaki Fatahalah :: Publications:

Title:
الاسهام النسبي للعوامل الخمسة الكبري للشخصية والإرجاء الأكاديمي (موجب – سالب ) والرجاء في الضغوط الأكاديمية والتحصيل الدراسي لدي طلاب الجامعة
Authors: dr. Hanaa zaki
Year: 2013
Keywords: Not Available
Journal: مجلة كلية التربية ببني سويف
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: 312-268
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

: تهدف الدراسة إلى الكشف عن علاقة العوامل الخمسة الكبرى للشخصية والإرجاء الأكاديمي (سالب- موجب) والرجاء بالضغط الأكاديمي والتحصيل الدراسي لدى عينة من طلاب جامعة بنها (366 طالب وطالبة بكلية التربية) وباستخدام معاملات الارتباط وتحليل الانحدار المتعدد في تحليل البيانات أشارت النتائج إلى: 1- توجد علاقة موجبة دالة عند مستوى 0.01 بين عوامل (العصابية، الانبساطية، يقظة الضمير) والإرجاء (سالب- موجب) والرجاء والضغط الأكاديمي. 2- توجد علاقة سالبة دالة عند مستوى 0.01 بين الانبساطية والتحصيل الدراسي، فضلًا عن عدم دلالة العلاقة بين عاملي الانفتاح على الخبرة والتقبل بكل من الضغط الأكاديمي والتحصيل الدراسي. 3- توجد علاقة موجبة دالة عند مستوى 0.01 بين عاملي العصابية ويقظة الضمير والتحصيل الدراسي. 4- تفسر متغيرات الإرجاء السالب ويقظة الضمير والعصابية والانبساطية والرجاء 0.791 من التباين في الضغط الأكاديمي، وتفسر متغيرات يقظة الضمير والإرجاء السالب والرجاء والانبساطية 0.815 من التباين في التحصيل الدراسي. وتم تفسير النتائج في ضوء الأدبيات النفسية. The purpose of the present study is to investigate the relationship of the big five personality factors, academic procrastination (active- passive) and hope to academic stress and achievement among a sample of 366 male and female faculty of education students in Benha University. The study depended on using correlation analysis and multiple regression analysis. The results of the study showed that: 1- There are statistically significant positive relationships at 0.01 among (neuroticism, extraversion and conscientiousness), academic procrastination (active- passive), hope and academic stress. 2- There is a statistically significant negative relationship at 0.01 between extraversion and achievement, and nonsignificant relationships of openness to experience and extraversion to academic stress and achievement. 3- There are statistically significant positive relationships at 0.01 of both neuroticism and conscientiousness to achievement. 4- Passive procrastination, conscientiousness, neuroticism and extraversion variables explain 0.791 of the variance in academic stress. Conscientiousness, passive procrastination, hope and extraversion variables explain 0.815 of the variance in academic achievement. Results were interpreted in light of psychological

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus