هدفت الدراسة إلي التوصل إلي نموذج بنائي يحكم مسار العلاقات بين النظرية الضمنية للذكاء (الثابت والمتغير ) والمعتقدات المعرفية (سرعة اكتساب المعرفة ، والمعرفة المؤكدة ، وبنية المعرفة وتعديلها ، والتحكم في اكتساب المعرفة) واستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيًا ( الاستراتيجيات المعرفية والاستراتيجيات ما وراء المعرفية واستراتيجيات إدارة المصدر ) والتحصيل الدراسي لدى عينة من (312 ) طالبا وطالبة من الفرقة الأولي بكلية التربية جامعة بنها متوسط أعمارهم (19.8) ، وإنحراف معياري (0.98) واشتملت أدوات الدراسة علي مقياس النظرية الضمنية للذكاء اعداد (Abd-Elfatah&Yates,2006) ترجمة الباحثة ، ومقياس المعتقدات المعرفية اعداد (Braten&Stromso,2005) وترجمة الباحثة ، ومقياس استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا (إعداد كمال اسماعيل ، 2016 ) وتم استخدام أسلوب تحليل المسار الموجود ببرنامج ليزرل (Liseral 8.8) وتم التوصل إلي نموذج بنائي سببي يفسر العلاقة بين متغيرات الدراسة .
The present study aimed at designing a structural model for controlling the relationships between Implicit Theory of Intelligence(Entity- Incremental), ,Epistemological beliefs dimentions(Speed knowledge acquisition – Certainty of knowledge – Knowledge construction and modification – control of knowledge acquisition) , Dimention of Self regulated learning Strategies(cognitive strategies – metacognitive strategies and resource strategies)and Acheivement .The final sample consisted on (312) male and female first year students in the Faculty of Education,Benha Unuversity,during the university year( 2016-2017),with average age(19.8)years .The study tools were Implicit Theory of Intelligence scale developed by( Abd-Elfatah&Yates,2006)translated into Arabic by present reasearcher, Epistemological beliefs scale develop by (Braten &Sromso,2005)translated into Arabic by the present researcher and Self regulated learning Strategies scale by Kamal Ismaeil .The Path Analysis technique included in Liseral software,version8.8 was used .The study concluded with a causal structure model for interpreting the relationship between research variables and Acheivement.
|