هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين القيم الخُلقية وأبعادها، وجودة الحياة وأبعادها لدى عينة من طلاب الجامعة، وكذلك معرفة أثر متغيري (الجنس والتخصص الدراسي) والتفاعل بينهما على كل من القيم الخُلقية وأبعادها وجودة الحياة وأبعادها، وتكونت عينة الدراسة من (228) طالبًا وطالبةً من طلاب جامعة بنها، تتراوح أعمارهم بين (19- 22) عامًا، واستخدم الباحث مقياس القيم الخُلُقية ( إعداد الباحث)، ومقياس جودة الحياة (إعداد الباحث)، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين درجات الطلاب على مقياس القيم الخُلُقية وأبعاده ودرجاتهم على مقياس جودة الحياة وأبعاده، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسطات درجات الذكور والإناث في كل من القيم الخُلقية وأبعادها، وجودة الحياة وأبعادها، ووجود فروق دالة إحصائيًّا في بًعد الصبر فقط (بمقياس القيم الخُلُقية) لصالح التخصص العلمي، ووجود فروق دالة إحصائيًّا في بُعد جودة الحياة الاجتماعية فقط (بمقياس جودة الحياة) لصالح التخصص الأدبي، وعدم وجود تأثير دال لتفاعل جودة الحياة والجنس والتخصص الدراسي في القيم الخُلقية وأبعادها.
The current study aims to Investigate the correlation relationship between moral values and quality of life in university students, Identify the effect of some variables (Quality of Life, Gender, specialization) and the interaction between them on moral values with its dimensions and Investigate the predictability of quality of life from moral values. The sample includes (228) Male and Female from Benha University with mean age (20.33) years. The study tools: Moral Values Scale (Prepared by researcher), and Quality of Life Scale (Prepared by researcher). The study results included: There is a positive significant correlation relationship (0.05, 0.01) between the mean scores of university students on moral values scale with its dimensions and their scores on quality of life scale with its dimensions. That’s to say the more moral values the more feelings of quality of life. There is no significant statistically differences between the means of male and female university students on moral values with its dimensions what verify the second hypothesis.There is no significant statistically differences between the means of male and female university students on quality of life with its dimensions what verify the third hypothesis.There is no significant statistically differences between literary and science university students on moral values with most of its dimensions but there is a difference in patience dimension (0.05) favoring science specialization what verify the part of the fourth hypothesis.There is no significant statistically differences between literary and science university students on quality of life with most of its dimensions but there is a difference in social quality of life dimension (0.05) favoring literary specialization what verify the part of the fifth hypothesis.There is no significant interaction betweenQuality of Life, gender and academic specialization on moral values with its dimensions. moral values can be predicted (total score) through Quality of life (total score).
|