You are in:Home/Publications/النص الغنائي ومدى ارتباطه باللحن عند رياض السنباطي

Dr. islam said abd alazim :: Publications:

Title:
النص الغنائي ومدى ارتباطه باللحن عند رياض السنباطي
Authors: Not Available
Year: 2004
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper islam said abd alazim_islam2.doc
Supplementary materials Not Available
Abstract:

ملخص البحث النص الغنائي ومدى ارتباطه باللحن عند رياض السنباطى يرتبط فن كل أمة بمؤثرات عدة تختص بطبيعة الإقليم الذى نشأت فيه والفن في حياة الشعوب هو أحد جناحي النفس البشرية والذى يرادفه العقل فكلاهما معا يشكلان جوهر روح الأنسان الذى حباه الله بنور العقل والبصيرة وميزه بتوقد العاطفة والقدرة على الابداع الفنى. والموسيقى هى من التأثير فى الحواس وتاريخها قديم منذ قدم الانسان الأول لقد نشأت ووجدت معه وتطورت بتطوره. والموسيقى العربية تتميز بالتعبير عن الحس المرهف والشعور الرقيق فهى تتناول جميع الأحساسيس الأنسانية . وقد اختار الباحث موضوعا هاما وهو مدى توافق الكلمة مع اللحن عند رياض السنباطى لما له من أسلوب خاص فى التلحين يميزه عن غيره فقد وجد الباحث أن بعض الملحنين يتعاملون مع الكلمة العربية دون مراعاة للمقاطع اللفظية ونوعها لذلك اختار الباحث ذا الموضوع بغرض الوصول لأسلوب رياض السنباطى فى مدى توافق الكلمة مع اللحن. وتشتمل هذه الدراسة على أربعة فصول على النحو التالى : الفصل الأول : ويحتوى على مبحثين : المبحث الأول : ويشتمل على مشكلة البحث وأهدافه وأهميته و أسئلته وحدوده ومصطلحاته. المبحث الثانى : ويتناول الدراسات السابقة المرتبطة بموضوع البحث وعددها ستة دراسات اهتمت بصوتيات اللغة العربية ونبرتها فى الغناء واسلوب رياض السنباطى فى التلحين والاغنية المصرية وتطورها خلال القرن التاسع عشر والعشرين وايقاع الكلمة بين الشعر والموسيقى فى الاغنية المصرية. الفصل الثانى : الاطار النظرى : يحتوى على ثلاثة مباحث المبحث الأول : تاريخ رياض السنباطى الفنى (مولده ، نشأته ، مسيرته الفنية). المبحث الثانى : الصيغ الغنائية فى الموسيقى العربية. المبحث الثالث : علم العروض والصوت اللفظى واهميتها عند التلحين. الفصل الثالث : الاطار التطبيقى ويشمل قائمة بالنماذج المختارة من اعمال رياض السنباطى للدراسة والتحليل من حيث اعبير عن الكلمة والأداء . الفصل الرابع : يحتوى على • نتائج البحث وتفسيرها. • الاجابة عن اسئلة البحث. • التوصيات والمقترحات. • قائمة المراجع من الكتب العلمية والرسائل العلمية والمجلات العلمية. • ملخص البحث باللغة العربية. • ملخص البحث باللغة الانجليزية. ومن اهم النتائج التى توصل إليها الباحث أن ألحان رياض السنباطى جاءت معبرة عن معنى الكلمة مراعيا فيها المقاطع اللفظية والتقطيع العروضى للكلمات بالإضافة إلى قواعد الصوت اللفظى من مخارج الحروف وصفاتها إلى أحكام القراءة الصحيحة مما جعله من أبرز ملحنى القرن العشرين . summary of Research THE CONNECTION BETWEEN LYRICS AND MELODY IN RIAD EL SUNBATI'S OPINION the art of every nation is connected with many effects which are special. To nature of the area in which at originated. The art in the life of nations is one of the two wings of the human spirit, which is the equivalent to the mind. They are both form the issuance of the spirit of man whom Allah has granted the light of mind and insight. He is distinguished with the inflame of emotion and the ability to innovate artistic creation. • Music is the art of affecting senses. its history is as the history of early man. It began and developed with him side by side. • The Arab music is characterised by the expression of Tender senses and feeling because . it deals with all human emotions. • the researcher has chosen a very important topic . it is how much the word is in harmony with the melody of "riad el sonbaty" because he has a unique style in composing which distinguishes from other> • the research has concluded that some composers deal with the arabic word without taking note of utterances and their kind. so, the research chose this topic to reach riad s style in how much he fulfil the harmony between the word and the melody. • this theses four chapters as the following: • chapter one : has two fields. 1. the first field: it has the thesis issue, its aims , its importance , its questions , its limits and its idoms. 2. the second field: it deals with the previous studies which are connected with the issue of the thesis . they are six which are cared of the phonetics of arabic , its accent in singing , riads style in composing a melody . the egypyian song and its development during the 19th rhythm of the work between poetry and music in the egyptian song. • chapter two : the theiretical frame . it has three filds. 1. the first field. the artistic history of riad , his birth , his child hood and his artistic biography. 2. the second field. the singing forms in arab music. 3. the third field. the prosody and phonetics and thire importance in composing. • the third chapter: the applications frame it has alist of the selected models from riads work to study and analysis concerning the expression of word and performance. • the fourth chapter: - it has the research results and their interpretations. - the answers to the research questions . - the recommendations and suggestions. - the list of references from the scientific books and theses. - the summary of the research in Arabic. - the summary of the research in English. • some of the most important results which the research has concluded: the melodies of riad el sonbaty come in harmony with the meaning of the word taking car of utterances and scan of words. besides the rules of the letters phonetics and their characteristics to the correct reading rules. this made him one of the most outstanding composeers of the 20th century

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus