You are in:Home/Publications/الفروق الفردية فى توجهات الهدف بين مرتفعى ومنخفضى التدفق The individual differences in Goal Orientations Between Higher and Lower Flow.

Prof. Kamal Ismail Atteya Hassan :: Publications:

Title:
الفروق الفردية فى توجهات الهدف بين مرتفعى ومنخفضى التدفق The individual differences in Goal Orientations Between Higher and Lower Flow.
Authors: kamal ismail attia; sameh hassan harb
Year: 2015
Keywords: individual differences, flow, goal orientations
Journal: مجلة كلية التربية - جامعة بنها " تحت النشر"
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Kamal Ismail Atteya Hassan_indiviual differnces in goal orientations.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

هدفت الدراسة إلى الكشف عن الفروق فى توجهات الهدف (الإتقان، الأداء- اقدام، الأداء- احجام) بين مرتفعى ومنخفضى أبعاد التدفق. وقد تكونت عينة الدراسة فى صورتها النهائية من (146) طالبًا وطالبةً من طلاب الفرقة الثالثة (عام) فى التخصصات العلمية والأدبية بكلية التربية جامعة بنها. وتنقسم العينة - وفقًا لدرجاتهم على أبعاد مقياس التدفق (إعداد: الباحثان)- إلى مجموعتين هما: مجموعة الطلاب مرتفعى أبعاد التدفق وعددهم (54) طالبًا وطالبةً، ومجموعة الطلاب منخفضى أبعاد التدفق وعددهم (92) طالبًا وطالبةً. وقد تم تطبيق مقياس توجهات الهدف (إعداد: مسعد ربيع أبو العلا، 2003) على المجموعتين. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 فى التوجه نحو الإتقان بين متوسطات درجات الطلاب مرتفعى التدفق ومتوسطات درجات الطلاب منخفضى التدفق لصالح الطلاب مرتفعى التدفق.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 فى التوجه نحو الأداء/ إقدام بين متوسطات درجات الطلاب مرتفعى التدفق ومتوسطات درجات الطلاب منخفضى التدفق لصالح الطلاب مرتفعى التدفق.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 فى التوجه نحو الأداء- احجام بين متوسطات درجات الطلاب مرتفعى التدفق ومتوسطات درجات الطلاب منخفضى التدفق لصالح الطلاب منخفضى التدفق. The study aimed to examine differences in goal orientation (mastery, performance/ approach, performance/ avoidance) between higher and lower flow dimensions. The final sample consisted of (146) students of the third year in the Faculty of Education, University of Benha enrolled in the academic year (2014/2015), and the sample divided into two groups: (54) higher flow dimensions, and (92) lower flow dimensions according to their scores on the flow scale dimensions (prepared by: researchers). The study found the following results:  There are statistically significant differences at the level of 0.01 in mastery orientation between higher and lower flow dimension in favor of high flow dimension.  There are statistically significant differences at the level of 0.01 in performance/ approach orientation between higher and lower flow dimension in favour of higher flow dimension.  There are statistically significant differences at the level of 0.01 in performance/ avoidance orientation between higher and lower flow dimension in favour of lower flow dimension.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus