You are in:Home/Publications/الفروق الفردية فى عمليات الدراسة، الدافع المعرفى وقلق الاختبارلدى الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم The individual differences in study processes, cognitive motive, and test anxiety between students with and without learning disabilities.

Prof. Kamal Ismail Atteya Hassan :: Publications:

Title:
الفروق الفردية فى عمليات الدراسة، الدافع المعرفى وقلق الاختبارلدى الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم The individual differences in study processes, cognitive motive, and test anxiety between students with and without learning disabilities.
Authors: mohamed ahmed ghonim; kamal ismail attia
Year: 1996
Keywords: individual differences, study process, cognitive motive, test anxiety, learning disabilities
Journal: المؤتمر السنوى الثانى لقسم علم النفس التربوى
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: 123-149
Publisher: كلية التربية- جامعة الزقازيق
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Kamal Ismail Atteya Hassan_4.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

يشير مجال صعوبات التعلم إلى الأفراد الذين يعانون نقصا فى أحد الوظائف العقلية، مثل القراءة، أو التهجي، أو الحساب، رغمًا عن أنهم ذوى مستوى متوسط أو فوق المتوسط فى الذكاء العام. وتُعد الخصائص المعرفية والدافعية ذات أهمية للتلاميذ ذوى صعوبات التعلم، لأن كلًا منهما يرتبط بفهم مشكلات التعلم الأكاديمية، ويعتبر اختلاف استخدام الاستراتيجيات المعرفية والدافع المعرفى وقلق الاختبار من المصادر الهامة لصعوبات التعلم. مشكلة الدراسة: وتتحدد فى: 1. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم فى عمليات الدراسة (السطحى، العميق، التحصيلى)؟ 2. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم فى الدافع المعرفى؟ 3. هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم فى قلق الاختبار؟ عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة النهائية من (46) طالبًا فى مجموعتين (22 طالبًا ذوى صعوبات التعلم، 24 طالبًا من العاديين). أدوات الدراسة: 1. استبيان عمليات الدراسة. 2. مقياس الدافع المعرفى. 3. مقياس قلق الامتحان. وجاءت نتائج الدراسة كما يلى:  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم فى عمليات الدراسة (العميق والتحصيلى) لصالح العاديين، فى حين لا توجد فروق بين المجموعتين فى العمليات السطحية.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم فى الدافع المعرفى لصالح العاديين.  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الطلاب العاديين وذوى صعوبات التعلم فى قلق الاختبار لصالح ذوى صعويات التعلم. The field of learning disabilities refers to individuals who have a deficit in a specific domain of intellectual function. Such as reading, spelling or calculating, yet who also have average or above- average general intelligence. The cognitive and motivation characteristics of student with learning disabilities are very important because both of them are relevant to understanding the academic learning problems. The differential use of cognitive strategies, cognitive motive and test anxiety are major sources of learning disabled. Problem of the study: 1. Are there statistically significant differences in the study processes between students with and without learning disabilities? 2. Are there statistically significant differences in cognitive motive between students with and without learning disabilities? 3. Are there statistically significant differences in test anxiety between students with and without learning disabilities? Sample of the study: The final sample consisted of (46) students involving two groups (22 students with learning disabilities and 24 students without learning disabilities). Tools of the study:  Study process questionnaire.  Cognitive motive questionnaire.  Test anxiety inventory. Results of the study: the results of this study show that: 1. There are statistically significant differences between students with and without learning disabilities in the study processes (deep process, achieving process) in favour of students without learning disabilities, whereas there are no differences between the two groups in the surface process. 2. There are statistically significant differences between students with and without learning disabilities in cognitive motive in favour of students without learning disabilities. 3. There are statistically significant differences between students with and without learning disabilities in test anxiety in favour of students with learning disabilities.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus