You are in:Home/Publications/Solving Architectural Natural Lighting Problems through the Practicing of the Architectural Students,Al-Azhar, Engineering Al-Azhar Faculty of Engineering Jan 15th, 2013(Accepted) vol. 4 No 12, July 2013

Prof. Khaled Mohamed Ahmed Elhadidy :: Publications:

Title:
Solving Architectural Natural Lighting Problems through the Practicing of the Architectural Students,Al-Azhar, Engineering Al-Azhar Faculty of Engineering Jan 15th, 2013(Accepted) vol. 4 No 12, July 2013
Authors: Khaled Elhadidy
Year: 2013
Keywords: Daylighting - Solving Architectural Problems - Student practice
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Khaled Mohamed Ahmed Elhadidy_Solving problems.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

Solving Architectural Natural Lighting Problems Through the Practicing of the Architectural Students أ.م.د/ خالد محمد الحديدى جامعة بنها – كلية الهندسة بشبرا ملخص البحث تمثل الإضاءة الطبيعية عاملا هاما للإنسان فهى تساهم فى تهيئة الإطار الصحى المناسب له من الناحية البيولوجية والنفسية، فالإضاءة الصحية هى التى تؤثر على رفع كفاءة أداءه وتقيه من الإصابة بالشيخوخة المبكرة والشعور بالإرهاق والضعف العام.، وتعد الإضاءة الطبيعية عنصرا هام من عناصر الاستدامة فى العمارة حيث تمثل عنصرا رئيسيا للطاقة الجديدة والمستدامة والنظيفة إذا ما أحسن استغلالها.، وإطار المنظومة التعليمية تمثل الزيادة الطلابية عبأ كبيرا على أعضاء هيئة التدريس لتحقيق عملية التقويم المستمر والجودة كلا فى مجال تخصصه خاصة الكليات العملية فى ظل النقص فى أعضاء هيئة التدريس وانخفاض سلوك الأداء الطلابى.، وتواجه تدريس المواد البيئية العديد من الصعوبات لما تحتاجه من إمكانيات فنية ومالية وتجهيزات خاصة ولتحقيق البعد التطبيقى بربط العملية التعليمية بالمشكلات المعمارية المحيطة، فضلا على عدم تفعيل هذه العلوم فى تدريس المواد التصميمية والاهتمام بالنواحى التشكيلية.،والورقة البحثية تهدف إلى رفع كفاءة وأداء الطلاب فى وحدة الإضاءة الطبيعية من خلال إكساب الطالب مجموعة من المهارات المعرفية والذهنية والمهنية يستفاد منها بأهمية الإضاءة الطبيعية كعنصر للاستدامة وهام لراحة الإنسان وكيفية توظيف هذه المعلومات والخبرات فى تصميماته المعمارية وفى حل بعض المشكلات التى تواجه، وينهج البحث المنهاج التجريبى على مجموعات من الطلاب من خلال تقييم فردى لمجموعة من القياسات لشدة الإضاءة الطبيعية وتجميعها فى شكل رسومات بيانية من خلال عمل جماعى للعديد من الفراغات المعمارية بهدف إدراك الطالب وتنبؤه لأهمية الإضاءة الطبيعية وكيفية توزيعها داخل الفراغات، ثم الانتهاء بمشروع تطبيقى واقعى وملموس لدى الطلاب لتقييم كفاءة الإضاءة الطبيعية وإيجاد الحلول والبدائل المنطقية للوصول إلى الحل الامثل وذلك من خلال شكل جماعى للطلاب. Abstract Natural lighting represents an important factor for man for it helps improving his biological and psychological need. Further more good healthy lighting increases his efficiency and decreases the rate of his aging, the feeling of exhaustion and general weakness. Natural lighting is one of elements of the sustainability in architecture since it reduces the consumption of energy and the emission of the unfavorable gases in the atmosphere (Carboflorocarbonate). The increasing number of students in the educational institutions are considered heavy burden upon the staff to meet the code of quality in the curriculum in specialization especially in technical faculties, where there are a lack in the number of the expertise besides the need for the availability of monetary fund, technical possibilities and special preparations for implementing the experimental researches in the studies pertaining to the environmental studies specially in the field of architecture and urbanism instead of depending on the theoretical lectures only graphically. The search aims at increasing the efficiency and the endeavor of the student in the unit of natural lighting through elevating the mental capacity for learning and applying professionally this in the field of natural illumination in architecture as a factor of sustainability and its impact upon human comfort and health. This gain of information can assist him in his consideration regarding its application in the field of architecture and urbanism. The search follows the experimental methodology by groups of undergraduate students to evaluate a number of measurements of the intensities of the natural lighting and the summation of these in tables by group work for different indoor spaces to give the student the perception of the importance of good natural lighting and the means of its distribution inside those spaces, reaching the implementation of a real project to evaluate the efficiency of the natural lighting and finding the best solution after comparative analysis groups.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus