You are in:Home/Publications/Applied Study for Usage of Computer as an Aid Tool for Evaluation of Students, Al-Azhar Engineering Eight International Conference, December 2004

Prof. Khaled Mohamed Ahmed Elhadidy :: Publications:

Title:
Applied Study for Usage of Computer as an Aid Tool for Evaluation of Students, Al-Azhar Engineering Eight International Conference, December 2004
Authors: Khaled Elhadidy
Year: 2004
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Khaled Mohamed Ahmed Elhadidy_Computer Simulation.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

دراسة تطبيقية لاستخدام الحاسب الآلى كأداة مساعدة فى تقويم أداء الطلاب “Applied Study for Usage of Computer as an Aid Tool for Evaluation of Students” Dr. Khaled Elhadidy Faculty of Eng. Zagazig Univ. Abstract The increasing of students numbers in Egyptian universities represent an overload on the staff members especially in the practical faculties, in case of the decrease of the staff members and their assistances referring to the registered students in that faculties. In addition, these faculties need to continuous evaluation through the period of studying within practical applications to face practical life each in his career. This increase in student’s numbers cause weakness in student’s evaluation and cause also an increased depression and monotony which is associated with correction process for the staff, beside that the phenomena of behavior deterioration for some students in solving their assignments. So it becomes more important to study how to reach a method to solve this problem which was stated increase in a lot of subjects. An applied study was made to examine how to use computer as an aid tool in evaluating students through teaching subject (Natural Lighting Unit) for three years, and this experiment was evaluated and developed according to the curriculum and syllabus of the subject. To achieve this aim the research has followed a comparative applied study through concluding the results of applied assignments which students used to solve them manually and which differ from one to another through a lot of models which were made in environmental control curriculum (Natural Lighting Unit) for architecture students and the study was ended with applied project represented in the main drawing hall for them. The system of work depends on the student taking private measurements for the intensity of daylighting for such models individually, and also for the drawing hall and after that comparing his results with computer results digitally and graphically. The research was ended with a lot of results and recommendations which can be summarized that it is possible to use computer as an aid tool in students' evaluation and decreasing staff members depression and monotony in assignments evaluation and also raising performance and skills, beside the possibility of sharing the students in team wok projects. ملخص البحث تمثل الزيادة الكبيرة فى أعداد الطلاب عبأ على أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية خاصة فى الكليات العملية وذلك فى ظل انخفاض أعداد هيئة التدريس ومعاونيهم نسبة إلى أعداد الطلاب المقيدين فضلا على ذلك أن هذه الكليات تحتاج إلى تقويم مستمر للطلاب طوال مراحل الدراسة من خلال تطبيقات عملية لمواجهة الحياة العملية كلا فى مجال تخصصه.، ولقد أدت هذه الزيادة فى أعداد الطلاب إلى ضعف عملية التقويم بالإضافة إلى زيادة الملل والرتابة التى تصحب عملية التصحيح فضلا عن ذلك ظاهرة انخفاض السلوك الطلابى لدى بعض الطلاب فى أداء التمارين، ولذ أصبح من الضرورى دراسة إمكانية الوصول إلى أسلوب لحل هذه المشكلة التى بدأت تتزايد فى تدريس العديد من المواد الدراسية، وقد تم عمل دراسة تطبيقية لتجربة استخدام الحاسب الآلى كأداة مساعدة فى تقويم أداء الطلاب من خلال أحد المواد الدراسية (وحدة الإضاءة الطبيعية) خلال ثلاث سنوات تم تقيم فيه التجربة وتطويرها بما يتلائم مع المحتوى الدراسى، وللوصول لذا الهدف انتهج البحث المنهج التطبيقى المقارن من خلال استخلاص نتائج التمارين التطبيقية التى يقوم بها الطلاب والتى تختلف من طالب إلى آخر ويتم تقيمها باستخدام الحاسب الآلى وذلك من خلال إجراء العديد من النماذج التجريبية فى مقرر التحكم البيئى (وحدة الإضاءة الطبيعية) لطلاب قسم العمارة ، وانتهت الدراسة بمشروع تطبيقى ملموس بالنسبة للطلاب متمثل فى صالة الرسم الرئيسية الخاصة بهم، وذلك على أن يقوم الطلاب بعمل القياسات الخاصة بشدة الإضاءة بشكل فردى لكل طالب ودراسة كفاءة الإضاءة الطبيعية بالنماذج والصالة بشكل جماعى من خلال تقيم وتصويب النتائج بمقارنتها بنتائج الحاسب الآلى رقميا وبيانيا.، وانتهى البحث بالعديد من النتائج والتوصيات أهمها إمكانية استخدام الحاسب الآلى كأداة مساعدة فى تقويم الطلاب وتقلص الملل لدى أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم فى تصحيح هذه التمارين فضلا عن رفع درجة المهارة والكفاءة للطلاب وإمكانية العمل من خلال فريق بمشاركة الطلاب فى العديد من المشروعات الجماعية وتوسيع دائرة التعلم لدى الطلاب من خلال تنوع التمارين فى حل المشكلات المختلفة.وتوثيق النتائج وتراكم الخبرات من خلال استخدام الحاسب الآلى.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus