You are in:Home/Publications/The Architecture Education in the in Framework of Modern Period Data, Second International Conference for Development and Environment In Arab World, Minia Univ., March 2009

Prof. Khaled Mohamed Ahmed Elhadidy :: Publications:

Title:
The Architecture Education in the in Framework of Modern Period Data, Second International Conference for Development and Environment In Arab World, Minia Univ., March 2009
Authors: Osama A.Latif and Khaled Elhadidy
Year: 2009
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Khaled Mohamed Ahmed Elhadidy_Architectural Education.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

التعليم المعمــــاري في ظل معــطيات العصـــر الحديث منهج علمي لتنظيم عملية التعليم المعماري في ظل زيادة اعداد الطلاب مقابل اعداد اعضاء هيئة التدريس Architectural Education in the Framework of Modern Era Data Scientific Approach to Managing the Process of Architectural Education with the Increased Numbers of students Compared to Faculty Members أ.م.د/اسامه عبد اللطيف يوسف أ.م.د/ خالد محمد الحديدى جامعة بنها – كلية الهندسة بشبرا جامعة بنها – كلية الهندسة بشبرا ملخــص البحــث فى مجال التعليم المعمارى وخاصة المواد التصميمية منها والتى تعتمد فيها نقل الخبرة والحرفة من الاستاذ إلى الطالب على طريقة المعلم والصبى حيث ينبغى ان تكون هناك علاقة لسيقة بين المعلم والطالب و لفترات طويلة تسمح بنقل هذه الخبرة ,وقد تلاحظ فى السنوات الماضيه أن اعداد اعضاء هيئة التدريس بالنسبة لاعداد الطلبة فى تناقص مستمر نظرا لسفر الغالبية العظمى إما إلى الخارج او فى إعارات داخلية كاملة فأصبح ذلك يمثل عبأ على الموجودين وعائقا لاتمام العملية التعليمية كما ينبغى ,وفى تجربة تم تطبيقها على شريحة تمثل طلبة الصف الثانى المعمارى خلال سنة دراسية كاملة للعام الدراسى2007/ 2008 - بقسم العمارة بكلية الهندسة بشبرا جامعة بنها - تم التوصل الى بعض المعاييرالأساسية التى يمكن ان تمثل تتسلسل او نظام تدريسى لمادة التصميم المعمارى كان لها أثراً واضحاً وملحوظاً فى النهوض بمستوى الدفعة عامة وبالطلبة المتميزين خاصة ,وقد حققت هذه التجربة نتائج مرضية على جميع مستويات الطلبة مع اختلاف قدراتهم الفكرية والتصميمية مما يشجع على تقنين هذه الطريقة وتسجيلها بصورة تدريسية يمكن تطبيقها فى مادة التصميم المعمارى وكافة المواد التى تنهج نفس النهج وهى تمثل سلسلة متشابكة توصل كل حلقة الى التالية وتعتمد أساساً على الاهتمام الشديد بأنتظام الطلبة فى الحضور واتباع شتى الوسائل لتحقيق ذلك مع مراعاة ترتيب جلوس الطلبة والطالبات وإن لذلك أثراً فى العملية التعليمية كذلك أتباع طريقة محددة لمتابعة للطلبة فى استوديو التصميم واختيار نوعية المشاريع المقررة وكذلك تقسيم الدفعة الى مجموعات بحثية تهتم كل مجموعة بدراسة جزء من المشروع وتتم المناقشة العلنية للابحاث ويحصل كل طالب على نسخة من جميع الابحاث وتعلق هذه الابحاث فى استوديو التصميم طوال فترة المشروع مما كان له اثراً إيجابياً فى تنشيط العملية الابتكارية وإحداث العاصفه الذهنية لدى الطالب الداعية لعناصر المشروع ومكوناته فأدى ذلك الى الارتقاء بالناحية التصميمية لدى الطلبة على مستوى الدفعه بالكامل على الرغم من وجود العجز والندرة فى أعضاء هيئة التدريس المكلفين بذلك Abstract In the field of education, especially architectural design and materials, which are based on the Reception of the teacher or the student-teacher how to prepare at least for the faculty Members to prepare students for the travel because the vast majority either external or internal loans become fully mobilized this is a progressive who, in the test were applied to Batch 2007 - 2008 (Department of Architectural, Faculty of Engineering, Benha Univ.) was a teaching system and the results can be generalized and applied in other articles. This system can be summarized in several steps, namely, the presence of attention and regular students through correspondence and the use of the professor in the work of the deprivation of warning if the test increased absenteeism by 20% and how to arrange seating students and the way up to the selection of students and the quality of projects and the division of payment to the groups after Division of the elements of the project to be presented to students for research work and that every student disc CD-ROM particular the efforts of all students in addition to the education research in the design studio, which had a positive impact of a storm of mental creativity

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus