You are in:Home/Publications/استخدام البرمجيات التفاعلية في تعليم الرياضيات المدرسية لتنمية مهارات التفكير العليا لدى الطلاب المعلمين بكليات التربية

Ass. Lect. lamyaa ahmed abdelazem heba :: Publications:

Title:
استخدام البرمجيات التفاعلية في تعليم الرياضيات المدرسية لتنمية مهارات التفكير العليا لدى الطلاب المعلمين بكليات التربية
Authors: أ/ لمياء أحمد عبد العظيم هيبة
Year: 2022
Keywords: الكلمات المفتاحية: البرمجيات التفاعلية – الرياضيات المدرسية - مهارات التفكير العليا – الطلاب المعلمين بشعبة الرياضيات بكليات التربية.
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper lamyaa ahmed abdelazem heba_00111.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

هدف البحث الحالي إلى استخدام البرمجيات التفاعلية في تعليم الرياضيات المدرسية لتنمية مهارات التفكير العليا لدى الطلاب المعلمين بكليات التربية، ولتحقيق ذلك تم تحديد المحتوى المختار من مقرر الرياضيات المدرسية للمرحلة الإعدادية، ثم تحديد أهداف المحتوى المختار، وإعداد دليل المعلم وأوراق العمل في ضوء البرمجيات التفاعلية وتطبيقها على مجموعة البحث المكونة من (60) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة تعليم عام تخصص رياضيات بكلية التربية حيث درست المحتوى المختار (وحدة الأعداد النسبية ووحدة التحليل ووحدتي الإحصاء والإحتمالات ووحدتي الهندسة والقياس) المقررين على طلاب الصفين الأول والثاني الإعدادي من الفصلين الدراسين الأول والثاني للعام الدراسي 2020/2021م باستخدام البرمجيات التفاعلية (برمجية الجيوجيبرا Geogebra ، برمجية اسكتش باد Sketch Pad)، وتمثلت أداة البحث في اختبار مهارات التفكير العليا ( مهارات التفكير الناقد ومهاراتها الفرعية (معرفة الفرضيات، تقويم الحجج (المناقشات)، التفسير، الاستنباط، الاستنتاج)؛ ومهارات التفكير الإبداعي ومهاراتها الفرعية (الطلاقة، المرونة، الأصالة)، وتم تطبيق أداة البحث قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث (المجموعة التجريبية)، وتوصلت نتائج البحث إلى:  وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.01) بين متوسطى درجات طلاب عينة البحث فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار مهارات التفكير الناقد ككل وفي كل مهارة فرعية من مهاراتها لصالح التطبيق البعدى.  وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.01) بين متوسطى درجات طلاب عينة البحث فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار مهارات التفكير الإبداعي ككل وفي كل مهارة فرعية من مهاراتها لصالح التطبيق البعدى.  وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0.01) بين متوسطى درجات طلاب عينة البحث فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار مهارات التفكير العليا ككل لصالح التطبيق البعدى. Abstract of the research The current research aimed to use interactive software in teaching school mathematics to develop higher-order thinking skills among student teachers in the faculties of education. The researcher determined the selected content of school mathematics to preparatory stage, objectives of the selected content, teacher’s guide and students’ worksheets according to the interactive software and its application to the research group consisting of (60) male and female students teachers in third year mathematics section at the Faculty of Education. The research sample studied the selected content (the unit of rational numbers, unit of analysis, units of statistics, probability, units of geometry and measurement) for first and second grade students from the first and second semesters of the academic year 2020/2021 through using interactive software (Geogebra software and Sketch Pad software) .The tool of the study consisted of:higher-order thinking skills test (critical thinking skills and their sub-skills (knowledge of hypotheses, evaluation of arguments (discussions), interpretation, deduction, conclusion); creative thinking skills and their sub-skills (fluency, flexibility, originality), and the research tool was pre and post applied to the research group (the experimental group), and the results of the research concluded that :  There is a statistically significant difference at the level (α ≤ 0.01) between the mean scores of the research sample students in the pre and post applications of critical thinking skills test as a whole and in each sub-skill of its skills in favor of the post application.  There is a statistically significant difference at the level (α ≤ 0.01) between the mean scores of the research sample students in the pre and post applications of creative thinking skills test as a whole and in each sub-skill of its skills in favor of the post application.  There is a statistically significant difference at the level (α ≤ 0.01) between the mean scores of the research sample students in the pre and post applications of higher-order thinking skills test as a whole in favor of the post application. Keywords: Interactive software, school mathematics, higher-order thinking skills, student teachers of mathematics section in the faculties of education.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus