You are in:Home/Publications/الفكر ما بين التصميم والتطبيق لوحدة عرض متعددة الإستخدام لطلاب كليات الفنون التطبيقية "دراسة تطبيقية في كلية الفنون التطبيقية – جامعة بنها" The thought between design and implementation of a multi-use display unit for students of colleges of applied arts "An applied study at the College of Applied Arts - Benha University"

Dr. mahmoud elgazar :: Publications:

Title:
الفكر ما بين التصميم والتطبيق لوحدة عرض متعددة الإستخدام لطلاب كليات الفنون التطبيقية "دراسة تطبيقية في كلية الفنون التطبيقية – جامعة بنها" The thought between design and implementation of a multi-use display unit for students of colleges of applied arts "An applied study at the College of Applied Arts - Benha University"
Authors: Mahmoud Elgazzar, Omnya Magdy
Year: 2020
Keywords: التصميم, تقييم الطلاب
Journal: المجلة العلمية للدراسات والبحوث التربوية والنوعية
Volume: 13
Issue: 2682-4019
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

يعد أسلوب عرض التصميم ومراحل التنفيذ للأفكار جزءاً هاماً من المهارات التي وجب على دارسي التصميم بكليات الفنون التطبيقية إتقانها حيث تحتوي مخرجات المقررات العملية على العديد من الإسكتشات وبدائل الأفكار إضافة إلى النماذج المجسمة ثلاثية الأبعاد التي تكون بمثابة العينة أولى من المنتج النهائي. ويعتبر إتقان الطلاب لطرق العرض عاملاً هاماً لتهيئتهم للدخول إلى سوق العمل حيث أن جودة عرض أفكارهم بالطرق المثلى وإبراز أفكارهم الإبداعية للشركات والمؤسسات حيث تعد المعارض وسيطا مثاليا للتأثير على المشاهدين، بما يساعد على التسويق لإمكانياتهم وقدراتهم في تطوير وإخراج أعمال جديدة. وايمانا من إدارات الكليات بضرورة إقامة المعارض أتاحت للطلاب استغلال القاعات الدراسية والممرات البينية إضافةً إلى قاعات العرض لاستغلالها في عرض إنتاجهم ومشروعاتهم التطبيقية مع نهاية كل فصل دراسي. ولكن ما ينتج بعد الانتهاء من إقامة المعرض وبعد إزالة المعروضات من تشوه بصري يؤذي نظر كل مرتادي الكليات ويسبب لهم الانزعاج وعدم الراحة ويفقدهم الحس الجمالي، ومن هنا جاءت فكرة البحث في ضرورة التدخل السريع لحل تلك المشكلات المتكررة من خلال تعزيز دور المصمم واسهاماته في تحسين البيئة الداخلية للكليات وتقليل الجوانب الاقتصادية والنفقات المتكررة في إعادة مما تم إفساده بعد إزالة معروضات الطلاب. ويتلخص الإطار العملي والتطبيقي للبحث في عرض رؤية تصميمية وتجربة عمليه من خلال تصميم وتنفيذ وحدة عرض متعددة الإستخدام لعرض معروضات طلاب برنامج التصميم الداخلي والاثاث وبرنامج التصميم الصناعي لتناسب إحتياجات الطالب فى عملية العرض وكذلك مراعاة الجانب الجمالى والوظيفى والإستخدامى للمنتج المقترح. وهنا تكمن أهمية البحث في تصميم وحدة عرض لمخرجات المقررات العملية لطلاب كليات الفنون التطبيقية للتغلب على جميع المشكلات الناتجة عن إقامة المعارض بالطرق الحالية مما يساهم فى حل مشكلة البحث. Abstract: The style of design presentation and the stages of implementation of ideas are an important part of the skills that design students in colleges of applied arts must master, as the outputs of practical courses contain many sketches and alternatives to ideas in addition to the three-dimensional models that serve as the first sample of the final product. Students' mastery of presentation methods is an important factor in preparing them to enter the labor market, as the quality of presenting their ideas in the best way and highlighting their creative ideas to companies and institutions, where exhibitions are an ideal medium for influencing viewers, in a way that helps market their potential and abilities in developing and producing new works. Believing in the necessity of holding exhibitions, the colleges administrations allowed students to make use of the classrooms and inter-corridors in addition to the exhibition halls to be used in displaying their production and applied projects at the end of each semester. But what is produced after the completion of the exhibition and after removing the exhibits is a visual distortion that hurts the eyes of all college-goers and causes them discomfort and discomfort and makes them lose their aesthetic sense, hence the idea of researching the need for rapid intervention to solve these recurring problems by strengthening the role of the designer and his contributions to improving the environment The internal faculties, reducing the economic aspects and recurring expenses in the return of what has been spoiled after the removal of student exhibits. The practical and applied framework of the research are summarized in the presentation of a design vision and a practical experience through the design and implementation of a multi-use display unit to display the exhibits of students of the interior design, furniture and industrial design program to suit the needs of the student in the presentation process, as well as taking into account the aesthetic, functional and usability aspect of the proposed product. Here lies the importance of the research in designing a display unit for the outputs of practical courses for students of the Faculties of Applied Arts to overcome all problems resulting from holding exhibitions by current methods, which contributes to solving the research problem.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus