ملخص
وُجهت العديد من الإنتفادات إلى النموذج التقليدي للتقارير المالية المعتمده على القوائم المالية لعدم إهتمامها بالافصاح السردي -الإختياري- من خلال التقارير الداعمة والمكملة للقوائم المالية بشكل عام وتقرير تعليقات الإدارة بشكل خاص؛ ومن ثم عدم قدرتها على تلبية إحتياجات مستخدميها من المعلومات المالية وغير المالية اللازمة لإتخاذ القرارات، وتقييم الأداء المالي والتشغيلي للمنشأة، لذا يهدف البحث الحالي إلى دراسة أثر الإفصاح السردي للمعلومات غير المالية من خلال تقرير تعليقات الإدارة على قيمة المنشأة، ولتحقيق هذا الهدف وإختبار فرضيات الدراسة إعتمد الباحث على عينة مكونه من (76) شركات مقيدة بالبورصة المصرية خلال الفترة من 2018م إلى 2021م، وإعتمدت الدراسة على مؤشر Q-Ratio لقياس قيمة المنشأة، وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة معنوية إيجابية ذات دلالة إحصائية بين الإفصاح عن تقرير تعليقات الإدارة وتحسين جودة المعلومات ومن ثم تعزيز قيمة المنشأة.
الكلمات الدالة: الإفصاح السردي، تقرير تعليقات الادارة، قيمة المنشأة، مؤشر Q-Ratio
Abstract:
Many criticisms were directed to the traditional model of financial reports based on financial statements for its lack of interest in narrative disclosure - Voluntary - through supporting and complementary reports to the financial statements in general and the management commentary report in particular. Therefore, its inability to meet the users need for financial and non-financial information needed for making decisions, and evaluating the company’s financial and operational performance, so the Recent research aims to study the impact of the narrative disclosure of non-financial information through the management’s commentary report on the firm value. To achieve this goal and test the study’s hypotheses, The researcher relied on a sample consists of (76) companies listed on the Egyptian Stock Exchange during the period from 2018 to 2021, and also relied on the Q-Ratio index to measure the firm value The study reached to some results, the mist important result is: there is a statistically positive significant relationship between the management commentary report disclosure and improving the quality of information, and consequently enhancing the firm value.
|