هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر استراتيجية تعليمية قائمة على نموذج SWOM التعليمى فى تدريس التاريخ على تنمية مهارات الخريطة العقلية للفهم التاريخى وتناول العلاقات واتخاذ القرار لدى طلاب المرحلة الثانوية ,ولقد أجريت الدراسة على عينة طلاب الصف الثالث الثانوى بمدرسة بنها الثانوية – محافظة القليوبية , ولقد قسمت إلى مجموعتين تجريبية وضابطة حيث تكونت كل مجموعة من (25) طالبا, وقد طبقت أدوات الدراسة قبليا على المجموعتين وأوضحت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا , وبعد استخدام الاستراتيجية التعليمية القائمة على نموذج SWOM على المجموعة التجريبية من أجل تنمية مهارات الخريطة العقلية المقترحة ,قد طبقت أدوات الدراسة بعديا وهى اختبار فى مهارات الفهم التاريخى وبطاقة ملاحظة فى مهارات تناول العلاقات واختبار فى مهارات اتخاذ القرار, واسفرت نتائج التطبيق عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة لصالح الأولى فى تنمية كل من مهارات الفهم التاريخى وتناول العلاقات واتخاذ القرار كما أظهرت النتائج عن وجود معامل ارتباط للتطبيق البعدى للمجموعة التجريبية لكل أدوات الدراسة, مما أكد هذا على وجود التجانس بين كل من مراحل الاستراتيجية التعليمية القائمة على نموذج SWOM وبين مراحل مهارات الخريطة العقلية المقترحة للفهم التاريخة وتناول العلاقات واتخاذ القرار, مما توصى الدراسة إلى تطبيق هذ الاستراتيجية التعليمية ومهارات الخريطة العقلية المصاحبة لها على صفوف دراسية أخرى فى تدريس كل من مادة التاريخ بصفة خاصة والدراسات الاجتماعية بصفة عامة.
THE EFFECT OF A STRATEGY BASED ON SWOM INSTRUCTIONAL MODEL IN HISTORY EDUCATION ON DEVELOPING THE MENTAL MAPPING SKILLS OF HISTORICAL UNDERSTANDING, RELATIONSHIPS MANIPULATION, AND DECISION TAKING AMONG THE SECONDARY STAGE STUDENTS
ABSTRACT
The present study aimed at investigating the effect of a strategy based on SWOM instructional model in history education on developing the mental mapping skills of historical understanding, relationships manipulation, and decision taking among the secondary stage students. The sample consisted of 50 students, 25 for the control group and 25 for the experimental one, drawn from Benha Secondary School for Boys, Benha, Qalubiya. The study tools were a historical understanding test, observation checklist in relationships manipulation, and a test in decision taking skills. They were administered as a pre-application and a post-application. The study findings revealed that there were statistically significant differences between the scores means of the experimental group and those of the control group, in favour of the former, in developing the historical understanding skills, relationships manipulation, and decision taking skills. The study also revealed that there was a correlation of the post-application of the study tools on the experimental group. This assures that there was a homogeneity between all the SWOM-based suggested strategy and the stages of suggested mental mapping skills of historical understanding, relationships manipulation, and decision taking. The present study recommended the application of the suggested strategy and the accompanied mental mapping skills in different grades in teaching history in particular and teaching social studies in general.
|