هدفت الدراسة إلى التعرف على معاییر الصدق والثبات لمقیاس المهام التنفیذیة، کما هدفت إلى التعرف على معاییر جودة حسن المطابقة للنموذج البنائی للمهام التنفیذیة . تکونت عینة الدراسة من (69) من معلمی الأوتیزم وذوی الإعاقة العقلیة بمدرستی التربیة الفکریة ببنها وطوخ. اشتملت أدوات الدراسة على مقیاس التقدیر السلوکی للمهام التنفیذیة "نسخة المعلمین" إعداد جیویا وآخرون"Gioia et al., 2000"ترجمة وتعریب الباحثون، وتمثل منهج الدراسة فی المنهج الوصفی التحلیلی . أشارت نتائج الدراسة إلى تمتع المقیاس بدرجة عالیة من الصدق والثبات، کما أشارت النتائج إلى ارتفاع معاییر جودة حسن المطابقة للنموذج البنائی للمهام التنفیذیة.
Explpratory Study For Structural Model Of Executive Functions Among Teacher Of Children With Autism Spectrum Disorder.
Summery
The study aimed to identify the standards of validity and reliability of executive functions scale, it also aimed to identify the quality standards of good conformity of the structural model of the executive functions. The study sample consisted of (69) teachers of autism and intellectual disability at schools of intellectual disability in Banha and Toukh. The tools of the study included Behavior Rating Inventory of Executive Function "Teacher's Copy", prepared by "Gioia et al., 2000" and translated by the researcher. The results of the study indicate that the scale has a high degree of validity and reliability. The results also indicate high standards of quality of good conformance to the structural model of executive functions. |