You are in:Home/Publications/فعالية الذات وأسلوب العزو والرجاء لدى المتفوقين دراسيًا والعاديين (دراسة عاملية)

Dr. Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb :: Publications:

Title:
فعالية الذات وأسلوب العزو والرجاء لدى المتفوقين دراسيًا والعاديين (دراسة عاملية)
Authors: sameh hassan harb
Year: 2011
Keywords: self- efficacy, attribution style, hope, factor analysis
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: International
Paper Link: Not Available
Full paper Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb _564709a808ae451880abc8b6.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

هدفت الدراسة إلى بحث تمايز أبعاد متغيرات فعالية الذات وأسلوب العزو والرجاء لدى عينتين من المتفوقين دراسيا والعاديين وكذلك بحث تماثل عوامل تلك المتغيرات لدى كل منهما، وتكونت عينة الدراسة من 496 من تلاميذ الصف الأول الثانوى تم تقسيمهم إلى مجموعتين وفقاً لدرجاتهم فى شهاده اتمام المرحلة الاعدادية إلى مجموعة الطلاب المتفوقين دراسيا وعددها 189 وتمثل الارباعى الأعلى، وعينة الطلاب العاديين وعددهم 307 وتمثل الارباعى الثانى والثالث . وقد تم تطبيق أدوات الدراسة وتضمنت: مقياس الرجاء، ومقياس أسلوب العزو (إعداد الباحث)، ومقياس فعالية الذات (إعداد: كمال إسماعيل عطية، 2004). وقد توصلت الدراسة إلى تمايز متغيرات الدراسة بعضها عن بعض جزئياً لدى المتفوقين دراسياً والعاديين، تماثل متغيرات الدراسة جزئياً لدى المتفوقين دراسيا والعاديين The study aimed to examine the distinction of the dimensions of self-efficacy and attributional style and hope and similarity between the factors of the study variable by a different academic level (normal and high achievers). the study sample consisted of 496 first-grade students secondary were divided into two groups according to their grades in the certificate of completion middle school to high achievers Group and normal achievers group. the present study uses the following tools: Hope Scale , and Attributional style (prepared by the researcher), and self-efficacy scale (Prepared by: Kamal Ismail Attia, 2004).The study found partial distinction of the study variables from each other with high achievers and normal achievers, and a partial similarity of the factors of the study variables by a different academic level.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus