You are in:Home/Publications/النموذج البنائى للعلاقات بين اليقظة العقلية وإشباع/ إحباط الحاجات النفسية الأساسية والتدفق والضغوط الأكاديمية لدى طلاب الجامعة

Dr. Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb :: Publications:

Title:
النموذج البنائى للعلاقات بين اليقظة العقلية وإشباع/ إحباط الحاجات النفسية الأساسية والتدفق والضغوط الأكاديمية لدى طلاب الجامعة
Authors: Sameh Hassan Harb
Year: 2018
Keywords: mindfulness; needs satisfaction/frustration; flow; academic stress
Journal: المجلة المصرية للدراسات النفسية
Volume: 28
Issue: 99
Pages: 199-298
Publisher: الجمعية المصرية للدراسات النفسية
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb _2.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

تسعى الدراسة إلى بحث الدور الوسيطى لإشباع/ إحباط الحاجات النفسية الأساسية بين اليقظة العقلية وكل من: التدفق والضغوط الأكاديمية، من خلال نموذجين بنائيين أحدهما يتناول دور إشباع الحاجات النفسية، والآخر يتناول دور إحباط الحاجات النفسية، فضلًا عن بحث العلاقة بين التدفق والضغوط الأكاديمية لدى عينة بلغ عددها 350 (37 طالب، 313 طالبة) من طلاب الفرقة الثالثة عام بكلية التربية- جامعة بنها. وقد تم تطبيق أدوات الدراسة وهى: مقياس إشباع وإحباط الحاجات النفسية الأساسية (إعداد:Chen et al., 2015 ، تعريب: الباحث)، ومقياس اليقظة العقلية (إعداد: Baer et al., 2006، تعريب: كمال إسماعيل عطية، 2017)، ومقياسى التدفق المعدل، والضغوط الأكاديمية (إعداد: الباحث). وقد أسفرت نتائج الدراسة باستخدام معامل الارتباط إلى: وجود علاقة سالبة ودالة إحصائيًا بين التدفق (الدرجة الكلية، والأبعاد) والضغوط الأكاديمية، فيما عدا بعد تحول الوقت (كأحد أبعاد التدفق) حيث لم ترق العلاقة إلى مستوى الدلالة الإحصائية. كما اعتمدت الدراسة على استخدام أسلوب تحليل المسار (موقف توليد نموذج) الموجود ببرنامج ليزرل 8.8 LISREL8.8))، وأسفرت نتائج تحليل المسار لنموذج إشباع الحاجات النفسية الأساسية عن ما يلى: 1. وجود تأثير موجب مباشر دال إحصائيًا لليقظة العقلية فى كل من: إشباع الحاجات النفسية الأساسية (الاستقلال، والعلاقات، والكفاءة)، والتدفق. 2. وجود تأثير سالب مباشر دال إحصائيًا لليقظة العقلية فى الضغوط الأكاديمية. 3. يتوسط إشباع الحاجة للكفاءة التأثير الموجب لليقظة العقلية فى التدفق. 4. يتوسط إشباع حاجتى العلاقات والكفاءة التأثير السالب لليقظة العقلية فى الضغوط الأكاديمية. وفيما يتعلق بنموذج إحباط الحاجات النفسية الأساسية (الاستقلال- الكفاءة- العلاقات) أشارت النتائج إلى: 1. وجود تأثير موجب مباشر دال إحصائيًا لليقظة العقلية فى التدفق. 2. وجود تأثير سالب مباشر دال إحصائيًا لليقظة العقلية فى كل من: إحباط الحاجات النفسية الأساسية (الاستقلال، والعلاقات، والكفاءة)، والضغوط الأكاديمية. 3. يتوسط إحباط حاجتى العلاقات والكفاءة التأثير الموجب لليقظة العقلية فى التدفق. 4. يتوسط إحباط الحاجات النفسية (الاستقلال، والعلاقات، والكفاءة) التأثير السالب لليقظة العقلية فى الضغوط الأكاديمية. The present study aimed to investigate the mediational role of basic psychological needs satisfaction/frustration between mindfulness and each of: flow and academic stress, through generate two structural models one dealing with a role of psychological needs satisfaction and another dealing with a role of psychological needs frustration, As well as investigate the relationship between flow and academic stress. The final sample consisted of 350 (37 male , 313 female) students of the third year in the Faculty of Education, University of Benha enrolled in the academic year (2017/2018). The present study uses the following tools: mindfulness scale (developed by Baer et al., 2006, and translated into Arabic by Kamal Ismail, 2017), basic psychological needs satisfaction and frustration scale (prepared by Chen et al., 2015, and translated into Arabic by present researcher), flow revised scale, and academic stress scale (prepared by present researcher). The results by uses the correlation coefficient refer to: there is a negative relationship between flow and academic stress. The present study depends on using of path analysis to test the mediational role of psychological needs satisfaction, and the results are as follows: 1. There is significant positive direct effect of mindfulness on each of: psychological needs satisfaction (autonomy, relatedness, competence), and flow. 2. There is significant negative direct effect of mindfulness on academic stress. 3. competence need satisfaction mediate the positive effect of mindfulness on flow. 4. The satisfaction of each of: competence, relatedness needs mediate the negative effect of mindfulness on academic stress. And with respect to the model of basic psychological needs frustration the results refer to: 1. There is significant positive direct effect for mindfulness on flow. 2. There is significant negative direct effect for mindfulness on each of: psychological needs frustration (autonomy, relatedness, competence), and academic stress. 3. The frustration of relatedness and competence needs mediate the positive effect of mindfulness on flow. 4. The frustration of psychological needs frustration (autonomy, relatedness, competence) mediate the negative effect of mindfulness on academic stress.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus