You are in:Home/Publications/تباين الاندماج الأكاديمي والتحصيل الدراسي بتباين مستوى الأسلوب التنظيمي (الحركة والتقييم) والصمود الأكاديمي لدى طلاب الجامعة

Dr. Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb :: Publications:

Title:
تباين الاندماج الأكاديمي والتحصيل الدراسي بتباين مستوى الأسلوب التنظيمي (الحركة والتقييم) والصمود الأكاديمي لدى طلاب الجامعة
Authors: Sameh Hassan Harb
Year: 2019
Keywords: Regulatory Mode; Locomotion; Assessment; Engagement; Academic Resilience .
Journal: مجلة كلية التربية - جامعة بنها
Volume: 30
Issue: 119
Pages: 1-80
Publisher: كلية التربية- جامعة بنها
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Sameh Hassan Saad El-Din Abdallah Harb _3.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

يهدف البحث إلى دراسة أثر الأسلوب التنظيمي (الحركة والتقييم) والصمود الأكاديمي في كل من الاندماج الأكاديمي والتحصيل الدراسي، فضلًا عن دراسة العلاقات الارتباطية بين الأسلوب التنظيمي (الحركة والتقييم) والصمود الأكاديمي (الدرجة الكلية والأبعاد) لدى عينة بلغ عددها (560) طالبًا وطالبةً من الطلاب المقيدين بالفرقتين الثالثة والرابعة عام بكلية التربية- جامعة بنها. وبعد تطبيق أدوات الدراسة ومعالجة البيانات إحصائيًا أشارت النتائج باستخدام معاملات الارتباط إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيًا بين الأسلوب التنظيمي (الحركة والتقييم) والصمود الأكاديمي (الدرجة الكلية والأبعاد) باستثناء العلاقة الارتباطية السالبة بين أسلوب التقييم والضبط الانفعالى (أحد أبعاد الصمود الأكاديمي). كما أشارت النتائج باستخدام تحليل التباين متعدد المتغيرات التابعة MANOVA إلى تأثير كل من أسلوب الحركة والصمود الأكاديمي في الاندماج وأبعاده (المعرفي، والانفعالي، والسلوكي، والنشط)، والتحصيل الدراسي تأثيرًا موجبًا ودال إحصائيًا، كما يؤثر أسلوب التقييم في الاندماج الأكاديمي وبعديه (المعرفي والنشط) تأثيرًا موجبًا ودال إحصائيًا، بينما لا يوجد تأثير لأسلوب التقييم في التحصيل الدراسي، مع عدم دلالة التفاعلات الثنائية والثلاثية للأسلوب التنظيمي (الحركة والتقييم) والصمود الأكاديمي في الاندماج والتحصيل الدراسي باستثناء تأثير تفاعل أسلوب الحركة × الصمود الأكاديمي بالنسبة للاندماج النشط. The present study investigate the impact of both regulatory mode (locomotion and assessment) and academic resilience in academic engagement and academic achievement, As well as investigate the relationship between regulatory mode (locomotion and assessment) and academic resilience (total score and dimensions). The final sample consisted of 560 students of the third and fourth year in the faculty of education, university of Benha enrolled in the academic year (2017/2018). The correlation coefficient revealed that there is a significance positive relationship between regulatory mode (locomotion and assessment) and academic resilience (total score and dimension) except the negative relationship between assessment and emotional control. Multivariate analysis of variance (MANOVA) revealed significant effects of locomotion mode and resilience in academic engagement and its dimensions (cognitive, emotional, behavioral, and agentic) and academic achievement. There is Significant effects of assessment mode in academic engagement and cognitive and agentic engagement, but there is no significant effect of assessment mode in academic achievement. there are no significant interaction between regulatory mode (locomotion and assessment) and academic resilience in academic engagement (total and dimensions), and academic achievement except the effect of locomotion mode × academic resilience in agentic engagement.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus