البحث العاشر
فاعلية برنامج إرشادى فى التخفيف من سلوك التأجيل
المرضى/ المزمن لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة Procrastination
إعــــــداد
سامية "محمد صابر" محمد عبد النبي
أستاذ مساعد بقسم الصحة النفسية
كلية التربية – جامعة بنها
الملخــــــــص:
هدفت الدراسة إلي تبين فاعلية برنامج إرشادي لتخفيف سلوك التأجيل لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة ، وتكونت عينة الدراسة من (20) طالبا وطالبة، من بين الذين حصلوا على درجات مرتفعة فى مقياس: سلوك التأجيل، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين على النحو التالي: المجموعة التجريبية وتتكون من (10) طلاب وطالبات، منهم (5 ذكور، 5 إناث)، المجموعة الضابطة وتتكون من (10) طلاب وطالبات، منهم (5 ذكور، 5 إناث)،ومتوسط أعمار عينة الذكور والإناث (19.58) عاماً، بانحراف معياري قدره (0.79)، وتم تطبيق مقياس: سلوك التأجيل (إعداد: الباحثة) والبرنامج الإرشادى (إعداد: الباحثة)، واعتمدت الدراسة علي المنهج التجريبي، وقد أوضحت النتائج تحقق الفرض الأول حيث وجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية فى القياس البعدى ، و كانت الفروق لصالح المجموعة التجريبية، وتحقق الفرض الثانى حيث وجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية قبلياً وبعدياً ، وقد كانت الفروق لصالح القياس البعدى، وتحقق الفرض الثالث حيث وجد عدم فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية بعدياً وتتبعياً، وتحقق الفرض الرابع حيث وجد عدم فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الذكور والإناث فى القياس البعدى للمجموعة التجريبية لسلوك التأجيل .
Abstract
Title: Effectiveness of a Counseling Program On Reducing Procrastination behaviour Among a Sample of University Students
Auther: Dr. Samia Mohammad Saber Abdul-Naby
Affilliation: Department of Mental Hygiene ,
Faculty of Education , Benha University , Egypt
This study aimed to identify the effectiveness of a counseling program to reduce the Procrastination behavior among a sample of University Students. The sample consisted of (20) students, of whom: (10)control group, (10) experimental group, and the average age of a sample of males and females (19.58years) with standard deviation of (0.79). And was applied to measure: Procrastination behaviour (prepared by: the researcher) ,and the counseling program (prepared by: the researcher) . The results showed that the first hypothesis was achieved as there are statistically significant differences between the mean scores of the control group and the experimental group in the post-test, and the differences were in favor of the experimental group; the second hypothesis was achieved as there are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the pre-test and post-test, and the differences were in favor of the post-test; the third hypothesis was achieved as there is no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post-test and after follow up period ; and the fourth hypothesis was achieved as there is no statistically significant differences between the mean scores of males and females in the post-test of the experimental group of the procrastination behavior.
(*) مجلة العلوم التربوية ، معهد الدراسات والبحوث التربوية ، جامعة القاهرة ،المجلد 21 ، العدد 2، ابريل 2013، ص 293ص 369- 293 . فردى .
|