You are in:Home/Publications/أنماط التعلق وعلاقتها بالكمالية، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة

Dr. Samia Mohammad Saber :: Publications:

Title:
أنماط التعلق وعلاقتها بالكمالية، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة
Authors: Not Available
Year: 2014
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Not Available
Supplementary materials Not Available
Abstract:

البحث الحادى عشر أنماط التعلق وعلاقتها بالكمالية، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة إعداد سامية "محمد صابر" محمد عبد النبي أستاذ مساعد بقسم الصحة النفسية كلية التربية – جامعة بنها المستخلــص: هدفت الدراسة إلي التعرف علي طبيعة العلاقة بين أنماط التعلق، وكل من: الكمالية، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية، لدي عينة من طلاب وطالبات الجامعة، والتعرف علي الفروق بين الجنسين في أنماط التعلق، والكمالية، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية، وكذلك التعرف علي مدى مساهمة أنماط التعلق في التنبؤ بالكمالية، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية، وقد تكونت عينة الدراسة من (153) طالباً وطالبة، بالفرقة الثانية، والثالثة بكلية التربية ببنها، محافظة القليوبية، منهم: 60 ذكوراً، 93 إناثاً، ومتوسط أعمار عينة الذكور والإناث (18.86) بانحراف معياري قدره (0.53)، وتم تطبيق مقياس: أنماط التعلق للراشدين (إعداد: الباحثة)، ومقياس: الكمالية (إعداد: الباحثة)، ومقياس: أساليب المواجهة للضغوط النفسية (إعداد: الباحثة)، واعتمدت الدراسة علي المنهج الوصفي: الارتباطي المقارن، وقد بينت النتائج وجودعلاقة ارتباطية موجبة بين أنماط التعلق، والكمالية لدي عينة الدراسة من الذكور والإناث، ووجودعلاقة ارتباطية موجبة بين أنماط التعلق، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية لدي عينة الدراسة من الذكور والإناث، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين الكمالية، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية لدي عينة الدراسة من الذكور والإناث، واتضح من النتائج عدم وجود فروق بين الجنسين في: مستوي كل من: أنماط التعلق، والكمالية،وأساليب المواجهة للضغوط النفسية، وأظهرت النتائج أن متغير أنماط التعلق أسهم بنسية دالة احصائيا فى التنبؤ بكل من : الكمالية ، وأساليب المواجهة للضغوط النفسية لدى طلاب وطالبات الجامعة. الكلمات المفتاحية: أنماط التعلق- الكمالية- أساليب المواجهة للضغوط النفسية- طلاب وطالبات الجامعة. Abstract: Title: Attachment Styles And Their Relationship With Perfectionism And Coping Styles Among a Sample of University Students Auther : Dr. Samia Mohammad Saber Abdul-Naby Affilliation: Department of Mental Hygiene , Faculty of Education , Benha University , Egypt This study aimed to identify the nature of the relationship between Attachment Styles and each of : Perfectionism and Coping Styles Among a sample of university students (male and female), and identify the differences between gender in Attachment Styles and Perfectionism and Coping Styles , and as well as to identify the contribution of Attachment Styles in predict Perfectionism and Coping Styles, has formed the study sample (153) students In the Faculty of Education in Banha, and the average age of a sample of male and female (18,86), standard deviation of (0.53) , was applied to measure: Attachment Styles , (Prepared by current researcher) , and Perfectionism (Prepared by current researcher), and Coping Styles (Prepared by current researcher) and adopted the correlation and comparative approach , results indicated that there is a positive correlation between Attachment Styles and Perfectionism , there is a positive correlation between Attachment Styles and Coping Styles, and there is a positive correlation between Perfectionism and Coping Styles in a sample study of males and females, And the results indicated that no significant differences between males and females in the level of Attachment Styles, Perfectionism and Coping Styles,and the results showed that Attachment Styles shares statistically significant in predicting both : Perfectionism and Coping Styles Among university students Keywords: Attachment Styles - Perfectionism - Coping Styles - university students. (*) مقبول للنشر بمجلة كلية التربية بالزقازيق، دراسات تربوية ونفسية ،2014 ، فردى .

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus