البحث الثالث: الذكاء الانفعالي وعلاقته بجودة الصداقة
لدى عينة من طلاب وطالبات الجامعة
إعــــــداد
سامية محمد صابر محمد عبد النبي
أستاذ مساعد بقسم الصحة النفسية
كلية التربية – جامعة بنها
ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلي التعرف علي طبيعة العلاقة بين الذكاء الانفعالي وجودة الصداقة، لدي عينة من طلاب وطالبات الجامعة (ذكوراً وإناثاً)، وكذلك التعرف علي الفروق بين الجنسين في الذكاء الانفعالي وجودة الصداقة، وقد تكونت عينة الدراسة من (160) طالبا وطالبة، بكليتى: التربية والآداب ببنها،محافظة القليوبية، ومتوسط أعمار عينة الذكور والإناث (20,69) بانحراف معياري قدره (0.85)، وتم تطبيق قياس: الذكاء الانفعالي (إعداد: الباحثة)، وقياس: جودة الصداقة ( إعداد: الباحثة)، واعتمدت الدراسة علي المنهج الوصفى الارتباطي المقارن، وقد أظهرت النتائج أن هناك علاقة ارتباطية موجبة بين الذكاء الانفعالي وجودة الصداقة لدي عينة الدراسة من الذكور والإناث، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق بين الجنسين في: مستوي الذكاء الانفعالى، ومستوى جودة الصداقة.
Abstract
Title : Emotional Intelligence As Related to Friendship Quality Among a Sample of University Students
Auther : Dr. Samia Mohammad Saber Abdul-Naby
Affilliation: Department of Mental Hygiene, Faculty of Education,
Benha University , Egypt
This study aimed to identify the nature of the relationship between Emotional Intelligence As Related to Friendship Quality Among a sample of university students (male and female), as well as to identify the differences between gender in Emotional Intelligence and Friendship Quality , has formed the study sample ( 160 ) students In the Faculty of Education , and Arts in Banha,and the average age of a sample of male and female (20,69), standard deviation of (0.87) , was applied to measure: Emotional Intelligence (Prepared by current researcher) and Friendship Quality (Prepared by current researcher), and adopted the descriptive correlation and comparative approach , results indicated that there is a positive correlation between Emotional Intelligence and Friendship Quality , in a sample study of males and females, and the results showed no significant differences between males and females in the level of Emotional Intelligence and no significant differences in the level of Friendship Quality.
(*) مجلة كلية التربية - جامعة طنطا ، العدد 43 ، 2011، ص ص 201-261. فردى.
|