هدفت الدراسة الحالية الكشف عن تداعيات شبكات التواصل الاجتماعي علي تحقيق الامن الفكري لدي طلاب التعليم الجامعي،والتوصل لكيفية توظيف دورهذه الشبكات والاستفادة من إيجابياتها ومواجهة سلبياتها لدى طلاب التعليم الجامعي ،حيث طبقت الدراسةعلى عينة من طلاب كلية التربية ،بجامعة بنها ،وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي،وتم التوصل إلى مقترحات يمكن أن تساعد في تفعيل شبكات التواصل الاجتماعي فى تحقيق الامن الفكري لدي طلاب التعليم الجامعي ، وانتهت الدراسة إلى عدة نتائج، منها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات العلمية والأدبية فى محور التداعيات الاجتماعية عند مستوى دلالة 0.01 لصالح طلاب المجموعات الأدبية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات العلمية والأدبية فى محور التداعيات السياسية عند مستوى دلالة 0.01 لصالح طلاب المجموعات العلمية. وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات العلمية والأدبية فى محور التداعيات الاقتصادية عند مستوى دلالة 0.01 لصالح طلاب المجموعات العلمية.
الكلمات المفتاحية: شبكات التواصل الاجتماعي- الامن الفكرى- طلاب التعليم الجامعي.
Abstract:
In achieving intellectual security at university students . The study also aimed to reach for how to activate the role of these networks , so that to take the advantages of the positives , and to reject the disadvantages of the negatives.
The study was applied to a sample of students of the faculty of Education at university of Benha , a descriptive analytical approach was used .
This study came out with some suggestions that can help in activating social networks to achieve intellectual security at university students .
The conclusion obtained from this study :
There is statistically significant differences between the scientific and literary groups in the social aspect at a level of significance of 0,01 for the students of literary groups .
There is statistically significant differences between the scientific and literary groups in the political aspect at level of significance of 0,01 for the students of scientific groups .
There is statistically significant differences between the scientific and literary groups in the economical aspect at a level of 0,01 for the students of scientific groups .
Key words :
Social networks – Intellectual Security – University students
|