You are in:Home/Publications/برنامج قائم على عادات العقل في تنمية مهارات التخيل التاريخي لدي الطالب معلم التاريخ بكلية التربية A Program Based on Habits of Mind in Developing Historical Imagination Skills Among History Student- teacher at The Faculty of Education

Ass. Lect. Alaa Abd el Sadeq :: Publications:

Title:
برنامج قائم على عادات العقل في تنمية مهارات التخيل التاريخي لدي الطالب معلم التاريخ بكلية التربية A Program Based on Habits of Mind in Developing Historical Imagination Skills Among History Student- teacher at The Faculty of Education
Authors: علاء عبدالصادق الشعراوي
Year: 2022
Keywords: Habits of mind – historical imagination skills عادات العقل – مهارات التخيل التاريخي
Journal: مجلة بنها للعلوم الانسانية
Volume: العدد الخاص ببحوث المؤتمر العلمي السنوي الاول للدراسات العليا في مجال العلوم الانسانية
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: جامعة بنها
Local/International: Local
Paper Link:
Full paper Alaa Abd el Sadeq_habits of mind and historical imagination skills.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

استهدفت الدراسة الحالية التعرف علي فاعلية البرنامج القائم علي عادات العقل في تنمية مهارات التخيل التاريخي لدي الطالب معلم التاريخ بكلية التربية ، وتكونت مجموعة الدراسة من (30) طالب وطالبة، وتم تطبيق اختبار مهارات التخيل التاريخي قبليا علي مجموعة الدراسة ثم تدريس البرنامج القائم علي عادات العقل والذي جاء بعنوان" روائع وصراعات تاريخية" وبعد الانتهاء من تدريسه تم تطبيق اختبار مهارات التخيل التاريخي بعديا علي مجموعة الدراسة ، وتوصلت نتائج الدراسة الي فاعلية البرنامج القائم علي عادات العقل في تنمية مهارات التخيل التاريخي لدي الطالب معلم التاريخ بكلية التربية ، وأوصت بضرورة تشجيع معلمي التاريخ قبل واثناء الخدمة على توظيف عادات العقل من خلال عقد دورات تدريبية لهم للتعرف علي كيفية استخدام عادات العقل داخل الصف الدراسي ، وضرورة تضمين مهارات التخيل التاريخي بالمناهج الدراسية لمادة التاريخ من خلال تضمين بعض الانشطة التي تلائم محتوي المادة الدراسية في المراحل التعليمية المختلفة. The current study aimed to identify the effectiveness of habits of mind to develop the skills of historical imagination among the student history teacher at the Faculty of education, and the study group consisted of (30) students. The test of historical imagination skills was applied in the past to the study group and then the teaching of the program based on habits of mind that came titled "Marvels and conflicts" After the completion of his teaching, the test of historical imagination skills was applied later to the study group, and the results of the study reached the effectiveness of the program based on habits of mind in developing Historical Imagination skills among the student history teacher at the Faculty of Education recommended that pre-service and in-service history teachers should be encouraged to employ habits of mind by holding training courses for them to learn how to use the habits of the mind in the classroom.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus