Title: | برنامج قائم على بعض عادات العقل في تنمية الكفاءة الذاتية لدي الطالب معلم التاريخ بكلية التربية
A Program Based on some Habits of Mind in Developing Self- Efficacy Among History Student- teacher at The Faculty of Education
|
Authors: | ali goda mohamed; and reda hendi gomaa |
Year: | 2022 |
Keywords: | الكلمات المفتاحية: عادات العقل – الكفاءة الذاتية. Habits of mind - Self-efficacy. |
Journal: | مجلة كلية التربية ببنها |
Volume: | 33 |
Issue: | 131 |
Pages: | Not Available |
Publisher: | كلية التربية جامعة بنها |
Local/International: | Local |
Paper Link: | |
Full paper | Alaa Abd el Sadeq_habits of mind and self efficacy.pdf |
Supplementary materials | Not Available |
Abstract: |
استهدفت الدراسة الحالية التعرف علي فاعلية البرنامج القائم علي بعض عادات العقل في تنمية الكفاءة الذاتية لدي الطالب معلم التاريخ بكلية التربية ، وتكونت مجموعة الدراسة من (30) طالب وطالبة، وتم تطبيق مقياس الكفاءة الذاتية قبليا علي مجموعة الدراسة ثم تدريس البرنامج القائم علي عادات العقل والذي جاء بعنوان" روائع وصراعات تاريخية" وبعد الانتهاء من تدريسه تم تطبيق مقياس الكفاءة الذاتية بعديا علي مجموعة الدراسة ، وتوصلت نتائج الدراسة الي فاعلية البرنامج القائم علي بعض عادات العقل في تنمية مقياس الكفاءة الذاتية لدي الطالب معلم التاريخ بكلية التربية ، وأوصت بضرورة تشجيع معلمي التاريخ قبل واثناء الخدمة على توظيف عادات العقل من خلال عقد دورات تدريبية لهم للتعرف علي كيفية استخدام عادات العقل داخل الصف الدراسي ، وضرورة تضمين ابعاد الكفاءة الذاتية بالمناهج الدراسية لمادة التاريخ من خلال تضمين بعض الانشطة التي تلائم محتوي المادة الدراسية في المراحل التعليمية المختلفة. Abstract: The current study aimed to identify the effectiveness of the program based on some habits of mind to develop the self-efficacy among the student history teacher at the Faculty of education, and the study group consisted of (30) students. The self-efficacy scale was applied in the past to the study group and then the teaching of the program based on habits of mind that came titled "Marvels and conflicts" After the completion of his teaching, the self-efficacy scale was applied later to the study group, and the results of the study reached the effectiveness of the program based on habits of mind in developing self-efficacy among the student history teacher at the Faculty of Education recommended that pre-service and in-service history teachers should be encouraged to employ habits of mind by holding training courses for them to learn how to use the habits of the mind in the classroom. |