You are in:Home/Publications/الدراسة الفائزة بجائزة جامعة بنها للرسائل العلمية لدرجة الدكتوراه لعام 2013 م- بعنوان: فَاعِلِيةُ العِلاج المَـعرفىّ السُـلُوكىّ فى تَخفيف أَعـرَاض العُـصَاب القَـهرىّ لَدى الطُـلاب ذَوى صُعوبَات التَعـَلُّم ابريل 2010 م Effectiveness of Cognitive behavioural therapy in alleviating Compulsive neurosis symptoms among students with learning disabilities A Thesis Submitted for the PH.D Degree in Education (Mental Health)

Dr. Solaiman Ragab SayedAhmad Mohamad ElSheikh :: Publications:

Title:
الدراسة الفائزة بجائزة جامعة بنها للرسائل العلمية لدرجة الدكتوراه لعام 2013 م- بعنوان: فَاعِلِيةُ العِلاج المَـعرفىّ السُـلُوكىّ فى تَخفيف أَعـرَاض العُـصَاب القَـهرىّ لَدى الطُـلاب ذَوى صُعوبَات التَعـَلُّم ابريل 2010 م Effectiveness of Cognitive behavioural therapy in alleviating Compulsive neurosis symptoms among students with learning disabilities A Thesis Submitted for the PH.D Degree in Education (Mental Health)
Authors: Dr, Solaiman Ragab Sayedahmad
Year: 2013
Keywords: Not Available
Journal: Not Available
Volume: Not Available
Issue: Not Available
Pages: Not Available
Publisher: Not Available
Local/International: Local
Paper Link: Not Available
Full paper Solaiman Ragab Sayed Ahmad Mohamad ElSheikh_Dr Solaiman Ragab Syed ahmad ElSheikh phd.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

المستخلص يؤثر العُصَاب القهرى على مُجمل حياة الفرد، وتوافقه النفسى والاجتماعي. وقد لاحظ الباحث أن بعض المصابين بالعصاب القهرى من الطلاب ذوى صعوبات التعلم يعانون معاناةً نفسيةً شديدة، ويحاولون التوافق كثيراً للتغلب على معاناتهم؛ لذا كان التساؤل الرئيسي في الدراسة عن: فاعلية العلاج المعرفى السلوكى فى تخفيف العصاب القهرى لدى الطلاب ذوى صعوبات التعلم، وتمثلت عينة الدراسة، في: عدد "20" طالباً وطالبة، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وتناولت أدوات الدراسة قائمة مودزلى للعصاب القهرى، ومقياس يل – براون للوسواس القهرى، ومقياس صعوبات التعلم النمائية لدى طلاب الجامعة، واختبار وكسلر لذكاء الراشدين والمراهقين، واختبار بندر جشطلت البصري الحركي، ومقياس المستوى الاجتماعي الاقتصادي والثقافي، وبرنامج العلاج المعرفى السلوكى والذى تكون من"17" جلسة تتراوح مدة كل جلسة من "60" الى "90" دقيقة، متضمناً الفنيات التالية: فنية إيقاف الأفكار، وفنية الحوار السقراطى، وفنية إعادة البناء المعرفى، وفنية التعريض ومنع الاستجابه، وفنية التحصين التدريجى، وفنية صرف الانتباه، وفنية الاشباع، وفنية لعب الدور، وفنية قلب الدور، وفنية المحادثة الثنائية (الديالوج)، وفنية النمذجة، وفنية الاسترخاء والتدريب على التنفس، وفنية السهم الهابط أو المنحدر الرأسى، وفنية الأعمدة الثلاثة، وفنية التخيل، والتخيل الايجابى، وفنية إعادة العزو، وفنية التعزيز، بالاضافة الى أسلوب المحاضرة والمناقشة الجماعية، والواجب المنزلى. وبمعالجة النتائج إحصائياً باستخدام اختبار "ت" كانت نتائج الدراسة هي تحسن أداء المجموعة التجريبية عن المجموعة الضابطة؛ إذ وجد فرق دال إحصائياً عند مستوى "0.01"، وكذلك تحسنت نتائج المجموعة التجريبية بعد تطبيق البرنامج عنه قبل تطبيقه، ولم يوجد فرق دال إحصائياً بين القياس البعدي وما بعد المتابعة للمجموعة التجريبية، كل ذلك في درجات قائمة مودزلى للعصاب القهرى. مما يؤكد فاعلية العلاج المعرفى السلوكى، بفنياته المتعددة فى تخفيف العصاب القهرى لدى الطلاب ذوى صعوبات التعلم، ويشار الى اتخاذ الدراسة منحى جديد فى تناول اضطراب نفسى لدى فئة طلاب الجامعة ذوى صعوبات التعلم، كفئة جديدة تحتاج الى مزيد بحثٍ ودراسة، لتحسين توافقهم وتنمية جوانب جودة الحياة لديهم، وقد نوقشت نتائج الدراسة فى ضوء الاطار النظرى والدراسات السابقة، واختتمت بعددٍ من التوصيات التربوية والنفسية وعددٍ من البحوث المقترحة. Summary of the Study Introduction: In doing this research, the present researcher is motivated by his observation to the sufferings of those afflicted with the compulsive neurosis symptoms that affect them and those around them (husband/wife, children, & friends). These sufferings continue as long as the symptoms of the com-pulsive neurosis exist. Salah Mkheimar (1977, p.19) states that the compulsive neurosis is one of the hardest neurosis to cure. Beck et al (2002, p.962) states that the patient with the compul-sive neurosis rejects going on the therapy sessions and with-draws from the therapy because of his suffering from the unbearable anxiety. When the ordinary individual loses most of these skills, it becomes hard for him to live mentally and socially properly. Accordingly it becomes difficult for him to communicate with the individuals of his society which means disability. These study Aims to study the Effectiveness of Cognitive Behavioral therapy in alleviating compulsive neurosis symptoms among college students with learning disabilities. Study problem: This study tries to answer the following question: What is the Effectiveness of Cognitive Behavioral therapy in alleviating compulsive neurosis symptoms among college students with learning disabilities? Study terminology: The following terms have been operationally defined: compulsive neurosis (obsessions & compulsions) - Cognitive Behavioral therapy - Students with learning disabilities. Study objectives: The present study aims at alleviating Compulsive neurosis among student with learning disabilities through using Cognitive behavior therapy programme. Significance of the Study: The importance of the present study is represented in de-signing a program, based on Cognitive behavior therapy, to alle-viate the Compulsive neurosis among students with learning disabilities; whereas the practical importance lies in the operational verification of the effectiveness of this program. Study Sample: The sample of the present study consisted of a group of the college stage students with learning disabilities and suffers from obsessive compulsive disorders, at the age of “18-25” with average 20 years and 8 months, in the college grade. They were divided into two groups: an experimental group and a control group from doctor eslame shahen center for psychiatry in Benha & minia el kameh. These groups are homogenous on the variables of age, intelligence, and also the social, cultural, and economic level: 1- The Experimental Group: Consists of 10 students (6 males and 4 females). 2- The Control Group: Consists of 10 students (6 males and 4 females). The Study Tools: (1) Moudsley Obsessional Compulsive Inventory "MOCI" (translated by: farg, s & el beshr S, 2002). (2) Wechsler Intelligence Scale for adult (prepared by: Mohamad Ismael and Lewis Meleka, 1993). (3) Bender Gestalt Test (prepared by/Loria Bender). (4) Yale – brown obsessive compulsive scale "YBOCS" (trans-lated by: farg, s & el beshr S, 2002). (5) College students Learning disabilities scale (prepared by: tahany osman moneeb. 2007) (6) Scale of Social Level “cultural and economic” (prepared by: Hamdan Feddah, 1999). (7) The Cognitive behavior therapy program (prepared by the present Researcher). Study Hypotheses: 1- There is a significant difference, between the average of the marks of two groups (experimental and controlling) in Moudsley Obsessional Compulsive Inventory. After the application of the program, in favor of the experimental group. 2- There is a significant difference, between the average of the marks of the pre-and post-application of the experimental group on Moudsley Obsessional Compulsive Inventory, in favor of the latter. 3- There is no significant difference, between the average of the Marks of the post-and follow-up application of the experimental group on Moudsley Obsessional Compulsive Inventory. Findings of the Study: 1- There is a statistically significant difference (at 0.1 level) between the mean scores of the experimental group and the control group on the Moudsley Obsessional Com-pulsive Inventory, after administering the program, in favour of the experimental group. 2-There is a statistically significant difference (at 0.1 level) between the mean scores of the pre- and post administration of the experimental group on the Moudsley Obsessional Compulsive Inventory, in favour of the post administration. 3- There is no significant difference between the mean scores of the post- and follow-up administration of the experimental group on Moudsley Obsessional Compulsive Inventory.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus