You are in:Home/Publications/التوافق الوظيفى والجمالى بين اللوحات الإعلانية والتصميم الداخلى Functional and aesthetic compatibility between advertising billboards and interior design

Dr. Wessam Mamdouh Ezz Eldeen :: Publications:

Title:
التوافق الوظيفى والجمالى بين اللوحات الإعلانية والتصميم الداخلى Functional and aesthetic compatibility between advertising billboards and interior design
Authors: د/ وسام ممدوح عزالدين الفولى - د/ دعاء أحمد محمد المنطاوىDr. Wessam Ezzeldeen - Dr. Doaa Almantawy
Year: 2022
Keywords: الهوية البصرية ، القيم الجمالية والوظيفية ، التشتت البصرى Visual identity, Aesthetic and functional values, Visual dispersion
Journal: مجلة العمارة والفنون والعلوم الإنسانية
Volume: 7
Issue: 35
Pages: 318 - 336
Publisher: الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية
Local/International: International
Paper Link:
Full paper Wessam Mamdouh Ezz Eldeen_MJAF_Volume 7_Issue 35_Pages 318-336.pdf
Supplementary materials Not Available
Abstract:

يتناول البحث مدى التوافق الوظيفى والجمالى بين اللوحات الإعلانية والتصميم الداخلى وقدرة التصميم الداخلى على توظيف اللوحات الإعلانية واستخدامها كعنصر تشكيلى داخل الفراغ الداخلى؛ حيث يواجه المصمم العديد من التحديات جراء الإنتشار العشوائى للوحات الإعلانية داخل الحيز الفراغى مثل المراكز والمحلات التجارية مما يشوه جمال التصميم الداخلى والمعمارى للمكان. وحيث كان الإتجاه السائد الآن فى مصر هو المحافظة على الهوية المعمارية والحضارية جاء هذا البحث للمساهمة فى صنع الصورة الجمالية بما يتوافق مع القيم الوظيفية والتصميمية للمكان والتي تتطلب وضع الحلول المناسبة لتوفير الراحة النفسية والوظيفية للإنسان والحد من ذلك الإنتشار العشوائى للوحات الإعلانية؛ فبالرغم من أن تلك اللوحات الإعلانية قد تكون جيدة من حيث التصميم، إلا أن انتشارها بشكل غير مدروس ومنظم يشعر الفرد بعدم الارتياح، ومن أهم وظائف المصمم الداخلي استغلال المساحات الداخلية بالشكل الامثل، حيث يقوم بوضع تصور مبدئي للتصميم من الناحية الوظيفية والجمالية وتكوين فكرة إبداعية مدروسة ومنظمة لأماكن تلك اللوحات الإعلانية داخل للتصميم الداخلي وتوظيفها بشكل يلفت انتباه العملاء ويجذبهم للمكان. وتوزيع اللوحات الإعلانية داخل التصميم الداخلى ينبغى أن يستند إلى اشتراطات محددة لترجمة الرسالة البصرية والمعرفية المطلوبة وطبيعة الاتصال البصري للفرد داخل المكان الذي يعرضه، ولابد من عمل تنظيم للألوان والخطوط والمساحات والحجوم ضمن تراتيب بصرية وزمنية تحافظ على قيم التناغم والجمال بينها، وتنسجم في الوقت ذاته مع النسق الوظيفي ومحددات نشاط الإنسان داخل الفراغ، وكذلك وضع بعض الحلول والإعتبارات التصميمية التي تسهم فى التوزيع المناسب والمعالجة الفنية لتلك المساحات الإعلانية المختلفة داخل الحيز الفراغى، واعتبارها إحدى عناصر التصميم الداخلى للمكان؛ ويتم بالتالي ضبط الهدف المتمثل في طبيعة البنية الإدراكية المراد الوصول إليها عند الإنسان المتلقى. The research examines the functional and aesthetic compatibility between billboards and interior design and the ability of interior design to employ billboards and use them as a formative element within the inner space; The designer faces many challenges due to the random spread of billboards within the space such as centers and shops, distorting the beauty of the interior and architectural design of the place. Where the trend now in Egypt is to preserve the architectural and cultural identity, this research came to contribute to the creation of the aesthetic image in accordance with the functional and design values of the place, which require the development of appropriate solutions to provide psychological and functional comfort to the human and reduce that random spread of billboards; Although these billboards may be good in terms of design, their spread in an unconsidered and orderly manner feels uncomfortable, One of the most important functions of the interior designer is to optimize the interior spaces, where he develops a preliminary conception of the design functionally and aesthetically and create a well-thought-out and structured creative idea of the venues of these billboards within the interior design and employ them in a way that attracts the attention of customers and attracts them to the place. The distribution of billboards within the interior should be based on specific requirements for the translation of the required visual and cognitive message and the nature of the visual communication of the individual within the place in which he displays, and must be organized colors, lines, spaces and sizes within visual and temporal hierarchies that preserve the values of harmony and beauty between them, and at the same time are consistent with the functional pattern and determinants of human activity within the void, As well as developing some solutions and design considerations that contribute to the appropriate distribution and technical treatment of those different advertising spaces within the space, and consider it as one of the elements of the interior design of the place, and thus adjust the goal of the nature of the cognitive structure to be reached in the receiving human.

Google ScholarAcdemia.eduResearch GateLinkedinFacebookTwitterGoogle PlusYoutubeWordpressInstagramMendeleyZoteroEvernoteORCIDScopus